Kontakt

Kontaktujte nás

+420 800 888 558​

Kontakt
Hledat

Největší distributor tištěných letáků v České republice reaguje na návrh MŽP zavést nový recyklační poplatek za letáky

Tištěné letáky v České republice čte 88 % spotřebitelů. Pravidelně každý týden využívá informace z tištěných letáků k nákupu až 41 % Čechů. Pouze 12 % respondentů uvedlo, že je tištěné letáky vůbec nezajímají. Vychází to z nejnovějšího spotřebitelského průzkumu agentury MNForce* pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice. Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky ze strany Ministerstva životního prostředí negativně ovlivní všechny skupiny spotřebitelů, včetně mladých rodin s dětmi nebo seniorů.

„Podle tištěných letáků nakupuje pravidelně každý týden téměř polovina Čechů, další čtvrtina alespoň jednou za dva týdny. Vysoká inflace výrazně posílila význam tištěného letáku v nákupním chování spotřebitelů. Leták je nezbytným nákupním rádcem pro mladé rodiny s dětmi, seniory, samoživitele či studenty. V podstatě pro kohokoli, kdo chce dnes výhodně nakoupit a ušetřit. Akční nabídky pomáhají statisícům domácností vyrovnat se s tíživou ekonomickou situací. Nový návrh MŽP ji naopak zhorší,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.

Nový poplatek pro obchodníky, který ve skutečnosti dopadne na spotřebitele

Ačkoli má být poplatek vybírán na straně tiskáren, ve finále se přidá k veškerému zdanění, které se nyní vztahuje na obchodníky. Chystané opatření státu penalizuje velké, ale zejména drobné a střední obchodníky a živnostníky, kterým vzrostou náklady na propagaci výrobků a služeb, a především vznikne nová administrativní zátěž. Dodatečné výdaje obchodníků tak pravděpodobně vyvolají další tlak na růst cen pro spotřebitele.

„Jakýkoli státem zavedený poplatek znamená jedno jediné, a to zdražení zboží či služeb pro zákazníky. Jakékoli zvýšení nákladů, od zdražení energií až po zavádění nových plateb státu, se vždy plně promítne do spotřebitelských cen. A je úplně jedno, jestli tomu stát říká “daň” nebo “ekologický poplatek”. Vláda by měla v současné situaci spíše usilovat o snižování cen a brzdění inflace, a nikoli firmám zvyšovat náklady a tím inflaci znovu roztáčet,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR.  

Naprostá většina seniorů se bez tištěného letáku neobejde

Alternativou za tištěné letáky mohou být nabídky v online prostředí, např. v mobilních aplikacích. Dle údajů Českého statistického úřadu (2022) vlastní chytrý telefon 83 % českých domácností, u lidí nad 65 let je to však pouze 42 %. „Takřka 60 % seniorů žije v domácnosti bez výpočetní techniky a bez internetu. S rostoucím věkem roste také neochota na tom cokoli měnit. Z pohledu seniorů je to zbytečné. Nutno dodat, že ani pro zbylých 40 % seniorů není listování v on-line letáku, např. na počítači, mnohdy komfortní. Představa, že senioři budou listovat v letáku na mobilním telefonu je pak téměř sci-fi. Ze zkušenosti víme, že mnoho seniorů má velké problémy chytrý telefon vůbec ovládat, navíc si toho na tak malém displeji opravdu moc nepřečtou. Tohle všechno navíc vyžaduje být připojen k internetu a ten ve svém mobilu používá pouze 30 % seniorů,“ říká Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů České republiky.

„Rušení či omezování tištěných letáků nebo nahrazování věrnostních karet digitálními, vnímají senioři jako diskriminaci a velmi často se na nás v tomto ohledu obracejí,“ dodává.

Tištěné letáky dávají práci lidem se zdravotním postižením

Podle údajů Úřadu práce ČR je distribuce letáků druhým nejčastějším zaměstnáním pro osoby se zdravotním postižením (na prvním místě jsou úklidové a bezpečnostní služby, resp. ostraha objektů). Zavedení poplatku za recyklaci tištěných letáků v konečném důsledku ohrozí až 1 400 pracovních míst pro osoby s handicapem, které už tak mají ztížený přístup na trh práce.

„Distribuce letáků je často jediným možným způsobem, jak si OZP mohou ke svému důchodovému příjmu přivydělat. Dalším nezanedbatelným přínosem je práce samotná. Sociální aspekt zaměstnání je pro OZP velmi důležitý a mnozí z nich berou svoji práci zodpovědně a vidí v ní přínos pro společnost. Naproti tomu hrozba ztráty zaměstnání je pro tyto zaměstnance velmi citlivé téma. Máme opodstatněnou obavu, že zavedení recyklačních poplatků za tištěné letáky povede k přímému propouštění pracovně nejméně výkonných OZP, kteří pak jen stěží najdou jiné uplatnění, zůstanou v evidenci ÚP a následně budou závislí na dalších sociálních dávkách,“ říká Josef Šulc, předseda Asociace zaměstnavatelů zdravotně postižených ČR.

Další hřebíček do rakve polygrafickému průmyslu

Podle dat Svazu polygrafických podnikatelů pracuje v českém polygrafickém průmyslu, který letáky vyrábí, cca 14 000 zaměstnanců. Již nyní se tento segment potýká s meziročním poklesem produkce v řádu desítek procent, způsobené mj. nedostupností a volatilními cenami papíru či skokovým nárůstem cen energií. Zavedení dalšího poplatku za produkci se negativně promítne do zaměstnanosti v oboru, o práci mohou přijít tisíce zaměstnanců. „Zpoplatnění likvidace tištěných letáků výrazně zvýší produkční náklady a negativně ovlivní rozhodování zadavatelů tiskových zakázek. Dotkne se široké skupiny subjektů, nejen celostátních obchodních řetězců, ale také lokálních maloobchodníků, sportovních a kulturních organizací, spolků nebo politických stran. Ti všichni a mnozí další využívají tento typ polygrafické produkce,“ říká Zdeněk Sobota, prezident Svazu polygrafických podnikatelů.

V ČR chybí recyklační infrastruktura, 80 % papíru určeného k recyklaci odvážíme do zahraničí

Dopad letáků na životní prostředí je minimální. Letáky se vyrábí z recyklovaného a recyklovatelného papíru. Drtivá většina papíru určeného k recyklaci se od nás odváží do zahraničí, převážně do Polska, Rakouska či Německa, kde se recykluje a poté se znovu odkupuje a dováží do České republiky. „Veškerý recyklovaný tiskový papír, který se u nás spotřebovává, pochází z importu. Zodpovědný přístup státu by měl zahrnovat zajištění vlastních kapacit na další zpracování sběrového papíru, které bude nákladově, logisticky i ekologicky mnohem příznivější. Případný recyklační poplatek by měl být až dalším krokem,“ říká Miloš Lešikar z Asociace českého papírenského průmyslu.

 

*Nezávislý spotřebitelský průzkum realizovala agentura MNForce v říjnu 2023. Průzkumu se zúčastnilo 1 000 respondentů starších osmnácti let, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Více než polovinu respondentů tvoří ekonomicky aktivní/pracující, zhruba jednu třetinu dotázaných představují senioři.

image/svg+xml

Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.

Newsletter

Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.