
Malé obchody jsou srdcem venkova, tištěné letáky zůstávají nezastupitelné
Rozhovor s Pavlem Březinou z AČTO o výzvách maloobchodu, významu lokálních prodejen a síle letákové distribuce.
Tištěné letáky používají bezmála dvě třetiny spotřebitelů a každý třetí člověk podle nich nakupuje pravidelně. Polovina Čechů považuje tištěné letáky za nejdůvěryhodnější a nejpřehlednější zdroj nákupních informací. Letáky bodují také v praktické využitelnosti při plánování nebo realizaci nákupu. Téměř polovina spotřebitelů nesouhlasí se zavedením recyklačního poplatku za tištěné letáky, které chce zavést ministerstvo životního prostředí v rámci novely obalového zákona. Vyplynulo to z nejnovějšího průzkumu agentury Confess pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice.
„Výsledky průzkumu ukazují, že tištěné letáky mají pro spotřebitele stále zásadní význam. Opakovaně se setkáváme s tím, že Češi považují letáky za nejpřehlednější a nejdůvěryhodnější zdroj nákupních informací. Nic na tom nemění ani rostoucí obliba digitálních nabídek, které z různých důvodů nevyhovují zdaleka všem. Zatímco pouze 7 % respondentů nechce tištěnou reklamu ve svých schránkách, dvakrát tolik Čechů má zájem o letáky, ale nyní je od prodejců do schránek nedostává. To by pro obchodníky mělo být impulsem pro případnou revizi distribučních plánů. V konečném důsledku tím mohou získat nové zákazníky,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Celkem 64 % Čechů hledá informace o nabídkách prodejců v tištěných letácích. Pravidelně je používá 32 % respondentů, což je více než u jakékoli jiné formy reklamy. Online letáky i mobilní aplikace obchodníků pravidelně sleduje jen zhruba čtvrtina spotřebitelů. Češi také považují tištěné letáky za nejdůvěryhodnější (49 % respondentů) a nejpřehlednější (43 %) informační médium pro nakupování. Včetně těch, kteří používají spíše online verzi letáků.
Nedávná vysoká inflace a výrazné zdražování přilákaly nové zájemce o letáky. Zatímco třetina Čechů letáky nepoužívala už dříve a další třetina je sleduje zhruba stejně, 13 % spotřebitelů sleduje letáky mnohem více než v minulosti a 7 % respondentů nově začalo.
Letáky do schránky dostává většina českých domácností a zpravidla je také někdo z jejich členů pročítá. Pouze 7 % respondentů uvedlo, že přímo zakázalo vhazování tištěné reklamy do svých schránek. Naopak 14 % Čechů letáky do schránky nedostává, přestože by o ně mělo zájem. „Kvůli energetické krizi, nedostatku papíru a dalším výzvám posledních let část obchodníků přistoupila k omezení distribučních plánů, což mohlo znamenat výpadky nebo ukončení distribuce letáků v konkrétních lokalitách. Naše geomarketingové analýzy však poukazovaly na nevyužitý potenciál některých oblastí a výsledky průzkumu to potvrzují,“ dodává Jaroslav Staněk.
Téměř třetina čtenářů tištěných letáků podle nich nakupuje téměř vždy, což je výrazně více než u uživatelů mobilních aplikací (17 %), agregátorů slev či webových stránek (9 %). Letáky jsou také praktickým pomocníkem při sestavování nákupních seznamů. Čtvrtina spotřebitelů sestavuje svůj nákupní seznam podle tištěných letáků při každém nakupování a třetina zhruba v polovině případů. Pouze 15 % respondentů uvedlo, že se při přípravě nákupního seznamu nikdy neinspiruje tištěnými letáky.
Již z dřívějších průzkumů opakovaně vyplynulo, že spotřebitelé v letácích nejčastěji vyhledávají potraviny a drogerii s kosmetikou. Přes 40 % nakupujících v tištěných letácích zajímá sleva na zboží v konkrétní kategorii bez ohledu na značku (např. bílý jogurt), 28 % respondentů vyhledává slevu konkrétního výrobku nebo značky (např. bílý jogurt Hollandia).
Průzkum také zjišťoval názory spotřebitelů na případné zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky. Nové opatření je součástí návrhu novely zákona o obalech, který připravilo ministerstvo životního prostředí. Bezmála polovina Čechů s dodatečným zpoplatněním letáků nesouhlasí, čtvrtina respondentů zatím nemá jasno. Pouze tři z deseti spotřebitelů se zavedením tohoto poplatku souhlasí. Omezení přístupu k tištěným letákům by pro velkou část spotřebitelů nebylo přijatelné. Polovina čtenářů letáků se v takovém případě obává zhoršení informovanosti o slevách a výhodných nabídkách.
Nezávislý průzkum o významu tištěných letáků mezi nakupujícími v České republice realizovala agentura Confess na přelomu roku 2024. Byl zaměřen na osoby zodpovědné za běžné nákupy v domácnosti. Průzkumu se zúčastnilo 1 000 respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště
Další informace poskytne:
Ondřej Olšanský, Madison Public Affairs, e-mail: olsansky@madisonpa.cz, mobil: +420 778 960 474.
Rozhovor s Pavlem Březinou z AČTO o výzvách maloobchodu, významu lokálních prodejen a síle letákové distribuce.
Základní výbava pro prvňáka letos vyjde na 3 400 korun. Letáky mohou ušetřit až 25 %.
Segmentace a dlouhodobá distribuce je základem každé úspěšné kampaně.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |