Analýza cen surovin na vánoční pečení
Máslo je dražší o více než 60 %, vejce o třetinu. Díky akčním letákům lze ušetřit až čtvrtinu výdajů.
Poslední roky byly velkou zatěžkávací zkouškou nejen pro zákazníky, ale také pro obchodníky. Období po pandemii koronaviru, kdy došlo k výrazným změnám v nákupním chování spotřebitelů, vystřídala krize na Ukrajině s celospolečenským přesahem. Důsledkem byla další nestabilita v cenách komodit a energií. Vše nakonec podtrhl nárůst inflace, tedy spotřebitelských cen. Navzdory složitým výzvám si tištěný leták zachoval přízeň obchodníků i spotřebitelů a jeho popularita stále roste.
Jednou z výrazných změn současnosti je významný nárůst podílu online nakupování, akcelerovaného především koronavirovou krizí. Zákazníci se v tomto období začali více obracet k online platformám a e-shopům, což lze pozorovat na růstu prodeje online zboží a služeb, včetně potravin. Z hlediska neadresné distribuce v České republice je však tištěný leták stále velmi oblíbenou formou prezentace nabídek obchodníků. Za jeho přidanou hodnotu lze považovat zejména možnost větší vizibility značky nebo masivní pokrytí. Podle průzkumu společnosti Stem/Mark (N=1500, 10/2022), pročítá tištěný leták alespoň občas 72 % české populace.
K výraznějším výpadkům distribuce letáků došlo v souvislosti s válečnou krizí, která začala v roce 2022 a odstartovala strmý růst cen komodit a energií. Papír meziročně zdražil až o 200 %, ale především docházelo k velkým problémům s jeho dostupností na trhu. Na což byli obchodníci nuceni reagovat i dočasným přerušením distribuce. Růst ceny papíru však nezapříčinila pouze válečná krize, ale také změna nákupního chování spotřebitelů během nejsilnějšího pandemického období. Tehdy gradoval růst obliby online nakupování, který znamenal mj. razantní zvýšení poptávky po obalech, a tedy i papíru obecně. I tehdy docházelo k výpadkům distribuce, tentokráte ale v přímém důsledku omezení podmínek podnikání samotných obchodníků. K omezení distribuce tištěných letáků tak byly nuceny přistoupit i některé významné retailové řetězce. Celkové situaci rovněž neprospělo ani další dílčí zvyšování nákladů, jako třeba zavádění palivových příplatků a podobně. V obtížných letech 2020 až 2022 se tedy právě tyto vnější vlivy v konečném důsledku nevíce podepsaly na kolísání objemů neadresné distribuce v České republice.
Česká distribuční během tohoto náročného období reflektovala rostoucí náklady obchodníků a již na počátku roku 2020, jako zcela první na trhu, zavedla službu optimalizace počtu distribuovaných kusů letáků do hromadných zánosů. Impulsem k tomuto korku bylo přání samotných obchodníků. Objem distribuce byl tímto opatřením snížen o 50 % z celkového počtu materiálů určeného pro konkrétní adresný bod, který obsahuje hromadné odkladné místo pro distribuci letáků (tento proces měl několik etap). Na straně tisku tak vznikla významná úspora za nevytištěné letáky určené pro tyto adresné body. V současné době jsme prošli další fází optimalizace, která nově úroveň krácení posouvá na hranici 60%.
První polovina roku 2023 postupně přinesla tolik potřebnou stabilizaci cen surovin, částečné ukotvení vývoje cen energií a postupný návrat ceny pohonných hmot prakticky k dřívějším hodnotám. Nejistota obchodníků z cenových výkyvů či nedostatku papíru se postupně vytratila a začal se objevovat optimismus. Dočasný propad objemů distribuce způsobený vnějšími vlivy, začal v uplynulém roce nabírat opačný, tedy pozitivní trend. Zájem o slevové akce nakonec tradičně prudce akcelerovala inflace, která dosahovala nejvyšších hodnot za posledních dvacet let. Podle Českého statistického úřadu byla loni průměrná roční inflace na úrovni 10,7 %. Rostoucí zájem o tištění letáky potvrdili i sami zákazníci, když se v průzkumu Stem/Mark (N=1500, 11/2023) ukázalo, že 20% respondentů sleduje tištěné letáky více než v minulosti a 10 % respondentů je začalo sledovat zcela nově. Během druhé části roku 2023 většina obchodníků, kteří byli vnějšími vlivy donuceni optimalizovat své distribuční plány, již plně obnovila nebo dokonce rozšířila distribuci letáků.
Přestože má tištěný leták stále své nezastupitelné místo na trhu, bez inovací by neadresná distribuce jen těžko mohla držet krok s novými trendy. V České distribuční se proto zaměřujeme na práci s daty a při nastavování efektivních letákových kampaní klientů využíváme nástroje geomarketingu. Naši klienti tak mohou využít komplexní geomarketingovou podporu, od zpracování podrobné analýzy, přes identifikaci cílové skupiny až po nastavení efektivní strategie a dílčích marketingových kampaní. Optimalizace kampaní na základě geomarketingu má také pozitivní vliv a environmentální aspekty. Méně vytištěných materiálů, méně vydané energie na tisk a méně energie na dopravu znamená méně odpadu potenciálně zatěžujícího životní prostředí. Nejsou to jen velké řetězce, které vědí, proč těchto nástrojů využívají a proč je pro ně tištěný leták pevnou součástí komunikace se zákazníkem.
Tištěný leták byl v posledních třech letech podroben velké zatěžkávací zkoušce. Současný trend nám však ukazuje, že má na trhu stále své pevné místo. Data z posledního průzkumu účinnosti tištěných letáků (Stem/Mark, N=1500, 11/2023) ukazují, že tištěné letáky čtou alespoň občas dvě třetiny české populace, tedy podobně jako v roce předchozím. Zajímavým zjištěním je fakt, že 43 % české populace považuje tištěný leták za nejpřehlednější zdroj informací o nabídkách obchodníků.
Obchodníci neustále reflektují změny v chování spotřebitelů a dobře si uvědomují, že tištěné letáky pomáhají vytvářet a udržovat povědomí o značce a rozvíjet vztah s koncovým zákazníkem. V České distribuční jsme přesvědčeni o tom, že leták nadále zůstává významným marketingovým nástrojem, který se jen tak neztratí. Věříme, že vhodná kombinace klasického tištěného letáku a dalších forem moderní marketingové komunikace je klíčem k úspěšným kampaním.
Máslo je dražší o více než 60 %, vejce o třetinu. Díky akčním letákům lze ušetřit až čtvrtinu výdajů.
Máslo je meziročně dražší takřka o polovinu. Akční letáky pomáhají dále šetřit.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |