Vývoj trhu neadresné distribuce v ČR od roku 2020
I přes pandemii a krize si tištěné letáky stále udržují svou popularitu.
Tištěné letáky čtou alespoň občas dvě třetiny českých spotřebitelů. Jako pravidelný zdroj informací o nabídkách obchodníků je využívá čtvrtina Čechů, což je více než u jakékoli jiné formy oslovení zákazníků. Téměř polovina respondentů navíc tištěný leták považuje za nejpřehlednější a zároveň nejdůvěryhodnější zdroj těchto informací. Vychází to z nejnovějšího průzkumu agentury STEM/MARK pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice.
„Výsledky průzkumu opět potvrzují značnou oblibu tištěných letáků u českých spotřebitelů. Přestože žijeme v digitální době, Češi stále vnímají tištěný leták jako nejpřehlednější a nejspolehlivější zdroj informací o výhodných nabídkách obchodníků. Celkem 9 z 10 čtenářů tištěných letáků se na jejich základě někdy rozhodlo k nákupu. Pro více než třetinu spotřebitelů jsou informace z letáků častým impulsem k nákupu. Ukazuje se tak, že letáky motivují lépe než jiné formy nabídky. Vedle přehlednosti a praktičnosti na nich respondenti dále oceňují zejména to, že nemusejí nikam uvádět své osobní údaje nebo instalovat a neustále aktualizovat různé aplikace. To všechno jsou fakta, která by obchodníci měli zohlednit v komunikaci se zákazníky,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Výrazné zdražování přispělo k tomu, že letáky letos začalo nově sledovat 10 % spotřebitelů. Častěji jde o mladé lidi ve věkové kategorii 18-29 let, kde letáky nově sleduje každý pátý člověk. O 20 % také narostl počet lidí, kteří letáky sledují více než v minulosti, a to napříč všemi věkovými skupinami spotřebitelů. Polovině čtenářů letáků v nich nic zásadního nechybí, ostatní by uvítali zejména širší nabídku nebo soutěže. Respondenti ve věku 18-29 let by naopak nejvíce ocenili uvádění nutričních hodnot produktů nebo receptů, kterými by se mohli inspirovat.
Letáky do schránky dostávají dvě třetiny domácností, necelá polovina je také pokaždé čte. Pouze 7 % respondentů uvedlo striktní zákaz reklamy ve svých schránkách. V devíti z deseti domácností, které letáky dostávají, je čtou, i když se zrovna nechystají nakupovat. Zájem o tištěné letáky skokově narůstá po 45 letech věku. Zatímco ve věkové kategorii 18-29 let čte letáky třetina spotřebitelů, v kategorii 45-59 let je to 53 % a od 60 let dokonce 61 % respondentů.
Bezmála polovina čtenářů letáků se při každém nákupu rozhoduje podle slevových akcí, které v nich najde. Devět z deseti dotázaných již někdy tištěný leták přesvědčil k nákupu, letáky je motivují lépe než ostatní média. Drtivá většina spotřebitelů také alespoň občas sestavuje svůj nákupní seznam podle tištěných letáků. Pouze 10 % respondentů uvedlo, že se při přípravě nákupního seznamu nikdy neinspiruje akčními letáky.
Již z dřívějšího průzkumu vyplynulo, že spotřebitelé v letácích nejvíce vyhledávají potraviny a drogerii s kosmetikou. Na třetím místě je kategorie produktů domácnost a zahrada. Polovinu lidí v tištěných letácích zajímá sleva na zboží v konkrétní kategorii bez ohledu na značku (např. mléčná čokoláda), třetina respondentů vyhledává slevu konkrétního výrobku nebo značky.
Akční letáky pomáhají lidem výhodně nakupovat a efektivně bojovat s inflací, přičemž většina spotřebitelů stále preferuje tištěnou variantu. Jejich budoucnost však může být zásadně ovlivněna chystaným zavedením recyklačních poplatků za produkci tištěných letáků. Nové opatření má být součástí novely zákona o obalech ze strany Ministerstva životního prostředí, které se netají snahou produkci letáků výrazně omezit. Omezení přístupu k tištěným letákům by však pro spotřebitele nebylo přijatelné. Průzkum STEM/MARK zjistil, že více než polovina čtenářů letáků se v takovém případě obává zhoršení informovanosti o slevách a výhodných nabídkách.
I přes pandemii a krize si tištěné letáky stále udržují svou popularitu.
Zjistěte, jak papírenský průmysl podporuje recyklaci a udržitelnost v moderní době.
Podívejte se, jak naše personální strategie pomáhá překonávat výzvy a podporuje zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |