Kontakt

Kontaktujte nás
Po – Čt 9:00 – 15:00

+420 800 888 558​

Kontakt
Hledat

Rozhovor:

Tištěná reklama je pro starší zákazníky klíčová. Ignorovat je znamená přijít o důležitou cílovou skupinu.

Málokdo toho o českých seniorech ví tolik, jako Lenka Desatová, která je od roku 2021 předsedkyní Rady seniorů. Práci a komunikaci se seniory se však věnuje již mnohem déle, dříve působila například jako šéfredaktorka časopisu Doba seniorů. V rozhovoru se dozvíte, co aktuálně české seniory nejvíce trápí, s jakými výzvami se potýkají, ale také proč jsou pro ně tištěné letáky natolik významné.

Mohla byste na úvod stručně představit, jaké je hlavní poslání Rady seniorů České republiky, respektive jakým činnostem se věnuje?

Rada seniorů České republiky je zastřešující organizací, která letos slaví 20 let od svého vzniku, a původně vznikla s cílem hájit zájmy seniorské generace. V roce 2005 Rada seniorů otevřela první bezplatné poradny pro seniory, které splňovaly dikci zákona o sociálních službách. Rada se bohužel nikdy nestala poradním orgánem žádné vlády. Na druhou stranu je připomínkovým místem ministerstev a má zastoupení v různých komisích. Ačkoli Rada začala budovat i krajskou strukturu zakládáním pobočných spolků, nedokázala s členskými organizacemi ani pobočnými spolky dostatečně dobře komunikovat. Proto byla nutná transformace, kterou Rada seniorů skutečně prochází. Rozšířili jsme síť poraden, ty jsou navíc propojeny s Krajskými radami. Předsedové Krajských rad dnes velmi dobře vědí, s jakými problémy senioři do poraden chodí a mohou předávat informace i hejtmanům či starostům. V mnoha případech dokáží pomoci i nad rámec odborného sociálního poradenství.

Co aktuálně nejvíce trápí české seniory?

Senioři jsou jednou z nejvíce finančně zranitelných skupin. Rostoucí ceny potravin, energií a léků často vytvářejí obrovský tlak na jejich rozpočty. Mnozí musí řešit dilema, zda si mohou dovolit kvalitní jídlo, zaplatit účty, nebo šetřit na neočekávané výdaje. Vidíme zde nutnost většího zapojení státu, ale i komunitní podpory. Dalším velkým tématem je digitalizace. Mnoho seniorů si stěžuje, že některé úřady komunikují jen online, že slevy poskytované obchodními řetězci jsou pouze v mobilních aplikacích, stejně tak bonusy zdravotních pojišťoven jsou v některých případech vázané na aplikace. Problematické je také objednávání přes internet k lékaři. Pro seniory jsou pořizovací ceny počítačů či chytrých mobilů, s ohledem na výši jejich důchodu, prostě vysoké. Nezanedbatelné jsou i platby za internetové připojení. Mnozí starší senioři také špatně vidí na malé displeje mobilů, mají problémy s jejich ovládáním, a tak by se dalo pokračovat. V posledních měsících se nám ozývá mnoho seniorů, kteří zaznamenali mediální diskuzi o rušení tištěných letáků, resp. omezování jejich dostupnosti. To může být jedním z negativních dopadů tzv. recyklačního poplatku za tištěné letáky, které chce zavést ministerstvo životního prostředí. Přitom právě tištěné letáky jsou jedním z mála nástrojů, které seniorům umožňují nacházet cenově dostupná řešení. Samotné nás překvapilo, kolik seniorů se nám v této věci ozývá. S trochou nadsázky se dá říci, že na důležitosti tištěných letáků pro seniory se shodlo daleko více lidí než třeba nad úpravami důchodového systému či slevách na jízdném.

Jakou roli hrají tištěné letáky v každodenním životě seniorů?

Tištěné letáky jsou pro seniory naprosto zásadní, a to hned z několika důvodů. Mnoho seniorských domácností, zejména těch jednočlenných, hospodaří s omezeným rozpočtem a musí pečlivě plánovat nákupy. Podle průzkumu, který jsme realizovali v loňském roce, preferuje 84 % lidí nad 70 let tištěné letáky před elektronickými. To má nepochybně souvislost i s výše zmíněnou digitalizací. Tištěné letáky jsou mezi seniory oblíbené také díky jejich praktičnosti a dostupnosti. Senioři jsou zvyklí si je prolistovat, zaškrtnout si v nich, co potřebují nakoupit, a často si je nosí přímo do obchodů, kterých většinou navštíví několik za sebou. Letáky prostě využívají jako nákupní seznam. Pečlivě je sledují i ti senioři, kteří nemají tak hluboko do kapsy, ale prostě nechtějí za určité produkty zaplatit více než musí. V neposlední řadě jsou letáky pro seniory také zdrojem informací o společenských akcích a jiných událostech v místě jejich bydliště.

Jaké konkrétní problémy by seniorům mohlo způsobit omezení dostupnosti tištěných letáků?

V České republice je zhruba 2,3 milionů seniorů a podle údajů Českého statistického úřadu bezmála polovina z nich nemá přístup k počítači nebo internetu. Čtvrtina seniorů starších 65 let nikdy v životě nepoužila internet, ve věkové kategorii 75+ má internet k dispozici jen 35 % osob. Zejména pro tyto seniory by omezení dostupnosti tištěných letáků znamenalo výraznou komplikaci při plánování i realizaci běžných nákupů. Pokud seniorům vezmete tištěný leták, mnohé z nich tím prakticky odříznete od relevantních informací a sociálně diskriminujete. Takto to mnozí senioři opravdu vnímají a s námi komunikují. Je také potřeba uvést, že senioři nejsou zcela homogenní skupina. Někteří z nich moderní technologie používají a chtějí používat. Pro jiné to ale z mnoha důvodů, nejen zdravotních, nepřipadá v úvahu.

Proč podle vás většina seniorů i přes rostoucí zapojení do online světa stále preferuje tištěné letáky?

Preferenci tištěných letáků vidím jako kombinaci několika faktorů. Jak jsem již zmínila, pro seniory je to především otázka komfortu a praktičnosti. Jsou to i různá zdravotní omezení, která s věkem přicházejí – zhoršený zrak, horší jemná motorika. Pro mnohé seniory je opravdu obtížné ovládat chytrý telefon nebo cokoliv hledat na malém displeji. Často se jim špatně ovládá i myš k počítači. Více než polovina seniorů stále používá klasický tlačítkový mobil, na kterém online letáky nebo mobilní aplikace obchodníků vůbec nemá šanci zprovoznit. Senioři se na nás také obracejí s tím, že jim aplikace přestaly fungovat poté, co nebylo možné na telefonu provést poslední aktualizaci softwaru jednoduše proto, že to jejich model neumožňuje. Oni ale nemají potřebu měnit telefon, když jinak funguje. Ještě bych zmínila jeden významný aspekt a tím je socializace. Pro mnoho seniorů je prohlížení letáků součástí jejich denní rutiny, kterou sdílejí například s rodinou, přáteli nebo sousedy. Část seniorů si ale také roznosem letáků přivydělává a během roznášky komunikuje podobně jako třeba dříve pošťák. Letáky si často senioři nosí i do svých klubů – chtějí své přátele upozornit na konkrétní produkt nebo vědí, že kamarád něco sháněl a nesou mu ukázat, kde to může sehnat. Mnohdy je to právě leták, který spustí debatu o tom, kde se dá ušetřit nebo který obchod má kvalitní zboží. Tyto interakce pomáhají seniorům cítit se součástí komunity, udržovat aktivní společenské kontakty, a naopak bojovat s případnými pocity izolace od okolního světa.

image/svg+xml

Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.

Newsletter

Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.