
Malé obchody jsou srdcem venkova, tištěné letáky zůstávají nezastupitelné
Rozhovor s Pavlem Březinou z AČTO o výzvách maloobchodu, významu lokálních prodejen a síle letákové distribuce.
Tisková zpráva
Pavel Březina je od roku 2020 předsedou Asociace českého tradičního obchodu. V rozhovoru pro aktuální vydání bulletinu České distribuční se rozpovídal o hlavních prioritách tradičního maloobchodu v Česku a výzvách, kterým v současnosti čelí. Vyzdvihuje význam malých prodejen jako sociálních center obcí a jejich roli v podpoře lokálních výrobců. Tištěné letáky podle něj zůstávají i přes digitalizaci důležitým zdrojem nákupních informací. Kriticky se vyjadřuje k některým regulacím, které považuje za komplikace pro spotřebitele i obchodníky, a apeluje na zákonodárce, aby k legislativním změnám přistupovali s rozmyslem.
Jaké jsou hlavní priority Asociace českého tradičního obchodu pro následující roky?
V současnosti máme dva hlavní cíle. Tím prvním je bránit obchodníky před přehnanou regulací, která se často schovává pod ekologická hesla, ale životnímu prostředí fakticky vůbec nepomáhá. Naopak komplikuje život obchodníkům i zákazníkům a přispívá ke zdražování potravin. Do této kategorie patří tolik diskutované (a pro tuto chvíli odložené) povinné zálohování PET lahví a plechovek, ale také obrovské množství dalších nedomyšlených nápadů. Jako jeden příklad z mnoha zmíním nařízení EU o obalech a obalových odpadech (známé též jako PPWR). To přinutí obchodníky nabízet zboží v obalech, které zákazníci nebudou chtít akceptovat a jejichž používání dále zdraží již tak vysoké ceny potravin.
Naší druhou prioritou je přispívat k zachování obchodní obslužnosti venkova. Nejde o zasahování do tržního prostředí, ale zajištění jednoduché dostupnosti potravin na venkově. Zde počítáme i s podporou státní správy i samosprávy.
Jakým největším výzvám aktuálně čelí tradiční maloobchod v Česku?
Největší výzvou je zůstat tradičním pouze v tom dobrém slova smyslu. Tedy nabídnout přátelské obchody v sousedství, kde zákazníka znají, umí mu přesně vyjít vstříc a kde se prodávají především kvalitní české potraviny. Ruku v ruce s tím se musí menší obchody modernizovat ve smyslu nabídky příjemného nákupního prostředí i využití nových technologií. To, co popisuji, ale není nějaká vize. Zmodernizovaných obchodů je již celá řada. Určitě to ale nejde říct o celém tradičním maloobchodě.
Jaký význam přisuzujete malým prodejnám pro život na venkově a jaká je podle vás jejich budoucnost?
Pro život v obcích jsou tyto obchody klíčové. Nejde jen o zajištění jednoduchého nákupu základních potravin. V minulých letech se masivně zavíraly hospody a restaurační zařízení. Obchody jsou tak často jediným sociálním centrem obcí. Jejich budoucnost je nyní závislá jednak na jejich modernizaci, rozšiřování služeb a dále pak i na částečné veřejné podpoře.
Spolupracujete nějak s obcemi a místní samosprávou na udržení obchodní obslužnosti v menších sídlech?
Bez pomoci obcí a místních samospráv by řada malých obchodů jednoduše neexistovala, takže s nimi intenzivně spolupracujeme. Je třeba říct, že velká část obchodů na venkově je bez této podpory nerentabilní. Nepotřebujeme, aby se na tradiční trh jako celek bral nějaký speciální ohled. V případě obchodů v malých obcích však platí, že spíše, než o byznys jde o veřejnou službu. Tady je tedy veřejná podpora zcela na místě.
V čem vidíte hlavní výhody tradičního trhu oproti velkým řetězcům z pohledu nabídky zboží a podpory lokálních výrobců?
Odpověď je poměrně prostá. Velké nadnárodní řetězce s ohledem na svoji strukturu jednoduše neumí nakupovat od lokálních výrobců. Potřebují nakupovat jen ve velkém a do centrálních skladů. Z marketingových důvodů se tam sice někdy takové zboží objevuje v rámci různých akcí, jde ale jen o zlomek jejich nabídky. Tradiční trh je naopak postaven na spolupráci s lokálními dodavateli. Děláme tedy přesně to, co EU navenek deklaruje jako svůj cíl. Náš způsob prodeje je ekologický, zajištuje krátký dodavatelský řetězec, podporuje lokální zaměstnanost, pomáhá malému a střednímu podnikání a zajištuje pestrost nabídky zboží.
Průzkumy ukazují, že pro většinu Čechů jsou tištěné letáky stále nejoblíbenějším zdrojem nákupních informací. Čím si vysvětlujete jejich trvalou oblibu i v době digitalizace?
Klasický leták je v současném maloobchodním marketingu stále nezastupitelný nástroj. Samozřejmě rozvíjíme i různé digitální formy aplikace. Obě formy komunikace mají své publikum. Nezávislé sítě provozují velkou část svých obchodů v regionech, kde je sociodemografická struktura obyvatel trochu jiná než ve městech a s poměrově větším zastoupením starších občanů. Tito zákazníci jsou cenově velmi senzitivní a leták je pro ně přirozenou formou, jak získat informace o možnosti ušetřit. Osobně si navíc myslím, že mnoho zákazníků má i v dnešní digitalizované době potřebu si v klidu prolistovat leták a díky němu si nakupování více užít.
Vnímáte zvýšený zájem o letáky a slevové akce?
Letáky a akční nabídky jsou spojené nádoby. Míra nakupování v akcích je v naší zemi skutečně unikátní a v posledních letech se ještě navýšila. Mnoho zákazníků nakupuje pouze ve slevách a nezlevněné zboží často vůbec nekoupí. V této souvislosti jsou tedy letáky důležitým komunikačním nástrojem, který pomáhá šetřit našponované rozpočty domácností.
Jaká je vaše osobní vize budoucnosti tištěných letáků v českém maloobchodě?
Myslíte si, že budou i za několik let stále důležitou součástí marketingu?
Tohle je strašně obtížné předpovědět z dlouhodobého pohledu. Pokud bychom se však bavili o krátkodobém či střednědobém horizontu několika let, pak se domnívám, že letáky budou stále velmi důležité. Česká populace stárne, a přestože postupně roste digitální gramotnost, spousta lidí prostě preferuje fyzické médium. To ostatně potvrzuje i řada spotřebitelských průzkumů z posledních let. Neočekávám, že by se na tom něco zásadního rychle změnilo. Tradiční obchod se modernizuje a inovuje, ale tištěné letáky zůstávají relevantní alternativou pro digitální kanály a pomáhají udržovat kontakt se zákazníky v různých regionech.
Co byste vzkázal zákonodárcům, kteří rozhodují o budoucnosti tištěných letáků a jejich regulaci?
Rozumím tomu, že v oblastech jako je například ochrana životního prostředí je určitá míra regulace často nutností. Každý zásah do volného trhu však musí mít logiku a odůvodnění, jaké budou náklady, jak to ovlivní trh a potřeby zákazníků a jak skutečně to prospěje životnímu prostředí. Pokud tedy chceme řešit odpad, do kterého spadají i letáky, musíme ho v první řadě řešit komplexně a komfortně pro zákazníky i podnikatele. V praxi to znamená, že musíme vytvářet co nejlepší podmínky pro celkové snižování množství všech odpadů, a naopak zvyšování celkové míry recyklace. Je nesmysl vytáhnout jednu či dvě položky odpadů, udělat z nich symbol všeho neekologického, uměle je zregulovat a pak se tvářit, že jsme zachránili planetu. Přesně toto dělali někteří politici v rámci nedávné snahy prosadit nesmyslnou regulaci letáků a obalů od nápojů. Naopak komfortním a zároveň efektivním řešením je podle mě vytváření podmínek pro maximální třídění a recyklaci všech odpadů. To znamená především zlepšování sítě barevných kontejnerů a lepší nakládání s odpady v nich.
Rozhovor s Pavlem Březinou z AČTO o výzvách maloobchodu, významu lokálních prodejen a síle letákové distribuce.
Základní výbava pro prvňáka letos vyjde na 3 400 korun. Letáky mohou ušetřit až 25 %.
Segmentace a dlouhodobá distribuce je základem každé úspěšné kampaně.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |