- stratka
- 1 října, 2024
- 9:00 am
- No Comments
Zaměstnanci jako klíčový potenciál pro vyrovnání se s trendy a další úspěch společnosti
S ohledem na rozvoj našeho projektu na zaměstnávání osob se zdravotním postižením došlo také k rozvoji jednotlivých úseků v naší společnosti. Nejzásadnějšími změnami prošlo naše oddělení personalistiky, které bychom vám rádi v tomto vydání bulletinu představili. O výzvách při zaměstnávání osob s handicapem, současných trendech v personalistice i dalších plánech do budoucna jsme si povídali s vedoucí personálního oddělení, paní Žanetou Bestovou.
Jaké byly začátky projektu zaměstnávání osob se zdravotním postižením v České distribuční?
Ihned jsme si uvědomili, že musíme vybudovat plnohodnotné personální oddělení jako oporu pro takto rozsáhlý projekt. Byla to velká výzva, protože jsme se snažili nejen nastavit všechny potřebné procesy, ale také jsme je museli integrovat do stávajícího fungování celé společnosti.
Založili jsme tedy dvě nová oddělení. První z nich je mnou vedené personální oddělení, které se zaměřuje na veškeré personální procesy a administrativu spojenou se zaměstnanci. Druhé oddělení, vedené mou kolegyní Markétou Výtiskovou, se specializuje na péči o OZP, od náboru až po řešení každodenních potřeb či problémů našich zaměstnanců se zdravotním postižením.
Dnes na oddělení personalistiky pracuji s týmem čtyř kolegyň. Společně se staráme o široké spektrum úkolů, od přípravy pracovních smluv a dalších pracovněprávních dokumentů, po školení nových zaměstnanců. Současně našim zaměstnancům zajišťujeme osobní ochranné pracovní prostředky a kompenzační pomůcky. Máme tedy na starost celkovou administrativní činnost pro všechny zaměstnance, řešíme také potřeby či dotazy našich zaměstnanců se zdravotním postřižením. Naše práce zahrnuje rovněž zajišťování souladu s legislativními požadavky a pravidelnou revizi a aktualizaci pracovněprávních dokumentů.
V čem je tento projekt specifický?
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením s sebou přináší specifické výzvy, které se odlišují od běžného personálního managementu. Největší náročnost spočívá ve zpracování administrativy a pracovněprávních dokumentů, které musí být pečlivě přizpůsobeny specifickým potřebám OZP a legislativním požadavkům. Podávání reportů a dodržování předpisů státu je pak klíčové pro dodržení právních norem a zajištění transparentnosti projektu. Dále je potřeba zdůraznit náročnost dennodenní komunikace a podpory OZP v terénu. Je potřeba mít individuální přístup a pravidelně komunikovat s každým zaměstnancem, aby byla zajištěna jejich maximální integrace do pracovního prostředí. To vše vyžaduje nejen efektivní koordinaci, ale i empatii a porozumění k individuálním potřebám zaměstnanců. Snažíme se o vytváření rovného prostředí pro všechny zaměstnance.
Jaké největší výzvy jste museli v oddělení personalistiky překonat?
Prošli jsme náročným procesem nastavení všech interních směrnic, zavedení potřebných dokumentů, zaškolení zaměstnanců a propojení v rámci celé firmy. I když jsem do firmy nastoupila v průběhu realizace tohoto projektu, velmi mě těší, že se nám podařilo sjednotit chod oddělení a provést revizi všech smluv a pracovněprávních dokumentů.
Další z výzev bylo vybavení všech distributorů osobními ochrannými pracovními prostředky, což zahrnovalo zajištění zimních oděvů a dalšího potřebného vybavení. Také jsme museli dořešit kategorizaci práce a provedení lékařských prohlídek.
Tohle všechno bylo potřeba provést u všech zaměstnanců, což nebylo snadné, ale díky týmové spolupráci napříč odděleními jsme vše zvládli.
Tento projekt nám zcela jednoznačně ukázal, jak důležité je mít pevný a spolupracující tým, který je schopný čelit výzvám a efektivně je řešit. Potvrdilo se mi, že jsme dobrý tým, který si umí vzájemně pomoci, což je zásadní pro úspěch jakéhokoli projektu.
Jaké jsou současné trendy v zaměstnávání a jak na ně Česká distribuční reaguje?
Zaměstnanci dnes mnohem více hledají vyváženost mezi prací a osobním životem. Chtějí mít flexibilitu, aby mohli lépe sladit své pracovní povinnosti se svými osobními potřebami. Na druhou stranu firma potřebuje, aby zaměstnanci odváděli kvalitní práci, což je nezbytné pro naplnění našich obchodních cílů a spokojenosti klientů, kteří mají rovněž stále vyšší nároky.
V České distribuční na tyto změny reagujeme a snažíme se neustále rozvíjet systém našich benefitů tak, aby přispívaly ke spokojenosti zaměstnanců. Zavádíme flexibilní pracovní dobu, možnost práce z domova a další benefity, které pomáhají zaměstnancům lépe zvládat rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.
Zakládáme si také na budování pozitivní firemní kultury. Chceme, aby se naši zaměstnanci u nás cítili dobře a byli motivováni pracovat naplno. Proto podporujeme otevřenou komunikaci, organizujeme teambuildingové akce a pravidelná školení pro osobní i profesní rozvoj.
Daří se vašemu oddělení při náboru nových zaměstnanců?
V letošním roce pokračujeme v náboru distributorů do terénu, ale také asistentů do jednotlivých týmů napříč firmou. Nábor nových zaměstnanců je dnes náročnější než dříve. Najít vhodného a zodpovědného uchazeče se stává stále obtížnějším úkolem. Často se setkáváme s tím, že někteří uchazeči ani nedorazí na plánovaný pohovor.
Díky pečlivému výběrovému procesu a úzké spolupráci s kolegy na ostatních odděleních se nám podařilo získat najít vhodné kandidáty, kteří odpovídají našim potřebám a standardům. Ze zpětné vazby od nových zaměstnanců víme, že si velmi cení naší přátelské a téměř rodinné atmosféry. Tento přístup nám umožňuje nejen udržet pracovní spokojenost, ale také podpořit rychlé a efektivní začlenění nových členů do našich týmů.
Pokračujeme v inovacích a zlepšování našich náborových strategií, abychom dokázali oslovit co nejširší okruh potenciálních kandidátů. Používáme různé kanály a metody, abychom zaujali ty nejlepší uchazeče a přivedli je k nám. Naše snaha se vyplácí, vidíme, jak noví zaměstnanci přinášejí čerstvé nápady a energii do našich projektů, což je klíčové pro další růst firmy.
Jak udržujete komunikaci a dobré vztahy s distributory, kteří jsou rozmístěni po celé České republice?
Každý jedinec má své specifické potřeby a problémy a je nutné se tomu přizpůsobit. Klademe důraz na osobní přístup a podporu přímo v terénu. Dříve jsme museli při každé změně posílat distributorům doporučené zásilky. Dnes již více používají elektronickou komunikaci a můžeme tak s nimi komunikovat pomocí e-mailové adresy. Kolegyně z oddělení péče o OZP zavedly také pečující rozhovory, kterým ověřují spokojenost zaměstnanců a řeší případné nedostatky či problémy. Na tento krok máme dobré ohlasy a v letošním roce jsme tak zvýšili jejich intenzitu. Často však nestačí na vyřešení ani telefonní rozhovor, a tak jsou do procesu zapojeni i naši terénní pracovníci, kteří jsou s distributory OZP neustále v osobním kontaktu. Tito kolegové nejčastěji jezdí všechny nové kolegy zaškolit, řeší výměnu distribučních vozíků, OOPP či případné provozní problémy a poskytují distributorům také potřebné zkušenosti a podporu. Bez nich by to ani nešlo. Zavedení elektronické komunikace tam, kde je to možné, vedlo ke zrychlení všech procesů, což je další výhodou.
Jakým způsobem budujete a udržujete firemní kulturu?
Jak jsem již zmínila, zakládáme si na rodinné atmosféře a otevřené komunikaci. Máme specifikovaný kodex společnosti, který nám pomáhá udržovat jednotnost ve všech našich aktivitách a rozhodnutích. Pro utužení kolektivu pravidelně pořádáme různé teambuildingové akce, které se setkávají s velkým zájmem našich zaměstnanců.
Abychom udrželi dobré vztahy a informovanost napříč firmou, zavedli jsme také pravidelný interní zpravodaj. V tomto zpravodaji sdílíme novinky ze společnosti a aktuální vývoj na trhu, ale také představujeme jednotlivá oddělení a naše kolegy. Občas zařazujeme společné výzvy, jako je například podpora charitativních aktivit, sdílení pozdravů z dovolené nebo vánoční pozdravy, které sestříháváme do videa. Zpravodaj nám pomáhá posilovat pocit sounáležitosti mezi zaměstnanci. O tuto komunikaci se stará oddělení marketingu, které je nám v budování firemní kultury a HR procesů velkou oporou.
Jak probíhá hodnocení zaměstnanců?
Hodnocení zaměstnanců je součástí naší práce. Pravidelně probíhají hodnotící pohovory ředitele společnosti s jednotlivými manažery, a manažeři si zase vedou hodnotící pohovory se svým týmem. Rovněž také provádíme hodnocení ve spolupráci s odbornou agenturou. Tento proces nám poskytuje komplexní pohled na spokojenost zaměstnanců, jejich možnosti pro další rozvoj, identifikuje případná rizika a potřeby k řešení. Díky tomu máme možnost kontinuálně zdokonalovat naše HR procesy a zvyšovat efektivitu a spokojenost našeho týmu.
Jak přistupujete k rozvoji zaměstnanců?
Realizujeme široké spektrum aktivit zaměřených na rozvoj našich zaměstnanců. Pravidelně organizujeme školení, která jsou klíčová pro rozvoj soft skills. V letošním roce jsme se zaměřili především na školení z oblasti zvládání stresu, efektivní komunikace a řešení konfliktů. Tyto dovednosti jsou klíčové pro zlepšení pracovního prostředí a efektivity týmu.
Naše školení dnes probíhají v rámci projektu Age managementu, který je financován z prostředků Evropské unie. Tento projekt nám poskytuje podporu a možnost nabídnout našim zaměstnancům školení a rozvojové programy na nejvyšší úrovni. Díky tomu můžeme zajistit, že naši zaměstnanci budou nejen technicky zdatní, ale také vybavení potřebnými dovednostmi pro jejich profesní růst a osobní rozvoj.
V neposlední řadě má každý zaměstnanec či celé oddělení možnost vzdělávat se ve svém pracovním odvětví, a to školením hard skills. Máme již ověřené školící portály, kdy se naši zaměstnanci vzdělávají převážně on-line.
Co vaše oddělení plánuje do budoucna?
Chceme nadále rozvíjet naše oddělení péče o OZP, ale také HR procesy na podporu jednotlivých manažerů a jejich týmů. V současnosti se zaměřujeme na posílení kontrolního aparátu, kde probíhá nábor nových zaměstnanců. Chceme také rozšířit podporu OZP na další oddělení v našich kancelářích.
Do budoucna plánujeme investovat do technologických inovací, které nám umožní efektivnější správu zaměstnanců a péče o OZP. Rovněž budeme pokračovat v rozšiřování našich vzdělávacích programů a školení zaměřených na rozvoj soft skills a technických dovedností našich zaměstnanců. Dalším cílem je také posílení naší firemní kultury a zajištění udržitelného rozvoje prostřednictvím podpory environmentálních a sociálních iniciativ. Věříme, že díky všem těmto iniciativám můžeme nadále přilákat nové talenty, ale také udržet si stávající zaměstnance spokojené a motivované a díky tomu poskytovat naše služby na té nejvyšší úrovni.
Vývoj trhu neadresné distribuce v ČR od roku 2020
I přes pandemii a krize si tištěné letáky stále udržují svou popularitu.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Newsletter
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.