
Malé obchody jsou srdcem venkova, tištěné letáky zůstávají nezastupitelné
Rozhovor s Pavlem Březinou z AČTO o výzvách maloobchodu, významu lokálních prodejen a síle letákové distribuce.
Tisková zpráva
(Praha, 28. července 2025) – Přestože jsou Češi citliví na ceny produktů, vyšší sleva v akčních letácích automaticky nezaručuje vyšší zájem zákazníků. Největší pozornost přitahují akční nabídky se slevami 21–30 %, třetina nakupujících je vnímá jako nejzajímavější. Nižší než desetiprocentní sleva prakticky nemá šanci získat pozornost zákazníka a motivovat ho k nákupu. Zatímco muži častěji pozitivně reagují na slevy do 30 %, ženy zaujmou spíše až akce ve výši 31–50 %. Vyplývá to z aktuálního průzkumu o nákupním chování Čechů, který zpracovala agentura MNForce pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice.
„Češi jsou citliví na ceny a pečlivě sledují akční nabídky v tištěných letácích. Výše slevy je jedním z primárních kritérií, podle něhož se rozhodují, co a kde nakoupí. To platí dvojnásob, pokud zrovna mají hlouběji do kapsy a hospodaří s omezeným rozpočtem. Mohlo by se tedy zdát, že čím vyšší sleva, tím vyšší pozornost zákazníka. Ukazuje se však, že na Čechy nejlépe působí slevové akce v rozmezí 21–30 %. Ty vnímají za dostatečně důvěryhodné a zároveň motivační k prolistování letáku, prohlédnutí zboží v obchodě, respektive k provedení nákupu,“ komentuje výsledky průzkumu MNForce Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Zlatá střední slevová cesta
Zatímco sleva ve výši 21–30 % vyvolává větší zájem o daný produkt u třetiny nakupujících, pro pětinu Čechů je dostatečně motivační akční nabídka již se slevou 10-20 %. Více než čtvrtinu spotřebitelů naopak zaujmou teprve produkty, které jsou zlevněné o více než 30 % původní ceny. Zajímavým zjištěním je také skutečnost, že sleva pod 10 % má téměř nulovou šanci získat pozornost zákazníka a motivovat ho k nákupu. Pouze 2 % respondentů produktům s takto nízkou slevou v letácích či prodejnách věnují zvýšenou pozornost. Pro 16 % spotřebitelů pak výše slevy nehraje zásadní roli při výběru zboží k nákupu.
Mužům „stačí“ sleva do 30 %, ženy jsou náročnější
Z dat také vyplývá, že míra citlivosti na výši slevy se liší podle pohlaví i věku. Muži například častěji pozitivně reagují na slevy v rozmezí 21–30 %, zatímco ženy motivují spíše až slevy ve výši 31–50 %. Pro mladé lidi ve věku 18-29 let je výše slevy zásadní. Pouze 3 % z nich uvedla, že tento faktor při výběru produktů nehraje roli. Více než 35 % mladých považuje za dostatečně atraktivní již slevu do 20 %, pro další třetinu je rozhodující cenové zvýhodnění alespoň 21-30 %. Naopak senioři nad 60 let jsou skupinou, pro kterou je samotná výše slevy často až druhořadá – více než 30 % z nich uvedlo, že věnují pozornost produktům v letácích bez ohledu na akční nabídku
S rostoucím vzděláním klesá důvěra ve velké slevové akce
Lidé s vysokoškolským vzděláním více než ostatní preferují slevy v rozmezí 21-30 %, a zároveň jsou nejméně ochotní reagovat na velké slevové akce (více než 30 %). Patří tak k nejkritičtějším spotřebitelům, pro které není výše slevy často jediným rozhodujícím faktorem. Naopak lidé se základním nebo nižším vzděláním častěji reagují na větší slevy – každý třetí z nich označil slevu 31-50 % za nejpřitažlivější. Tito spotřebitelé také méně často uvádějí, že by pro ně výše slevy neměla význam.
Nezávislý průzkum o významu tištěných letáků a nákupním chování Čechů realizovala agentura MNForce metodou online sběru dat. Průzkumu se zúčastnilo 500 respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.
——————————————————————————————————————————
Další informace poskytne:
Ondřej Olšanský, Madison Public Affairs, e-mail: olsansky@madisonpa.cz, mobil: +420 778 960 474.
Rozhovor s Pavlem Březinou z AČTO o výzvách maloobchodu, významu lokálních prodejen a síle letákové distribuce.
Základní výbava pro prvňáka letos vyjde na 3 400 korun. Letáky mohou ušetřit až 25 %.
Segmentace a dlouhodobá distribuce je základem každé úspěšné kampaně.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |