Analýza cen surovin na vánoční pečení
Máslo je dražší o více než 60 %, vejce o třetinu. Díky akčním letákům lze ušetřit až čtvrtinu výdajů.
V rozhovoru s Milošem Lešikarem, šéfredaktorem časopisu Papír a celulóza s dlouholetým pracovníkem Asociaci českého papírenského průmyslu, se ponoříme do světa papíru, jeho výroby a recyklace. Prozkoumáme vztah mezi papírenstvím a lesnictvím, zjistíme, zda je pro výrobu letáků skutečně nezbytné kácet nové stromy, a také se dozvíme, kolik procent recyklovaného vlákna se na výrobu papíru používá. Zároveň se podíváme na nové typy papíru a certifikace, které mohou snížit ekologický dopad, a na to, jakými způsoby mohou spotřebitelé i firmy podpořit udržitelnější užívání papíru. Na závěr se zaměříme na specifické dopady tisku a grafického průmyslu na životní prostředí.
Papír vznikl prakticky již před 2000 lety jako materiál určený prvotně ke psaní či kreslení, a to na bázi odpadních textilních materiálů rostlinného původu. Až do roku 1850 se vyráběl recyklací starých hadrů (a samozřejmě také již použitého papíru) a teprve nedostatek této původní vlákniny vedl k vynálezu získávání celulózových vláken ze dřeva – nejprve mechanickou cestou (broušením) a následně chemicky (buničina). Základem papíru je tedy celulózové vlákno, díky němuž se řadí vysloveně mezi přírodní materiály z trvale obnovitelných surovin. Papírenský průmysl je takřka srovnatelný se zemědělstvím, třebaže jsou jeho produkty násobně recyklovatelnější. Odpadový neboli tzv. použitý papír je až na malé výjimky, včetně cigaretových papírů, hygienických ubrousků, střešních lepenek s asfaltem, zalaminovaných papírů, tapet apod., možné recyklovat opakovaně. V některých případech až dvacetkrát. V severských zemích, bohatých na lesní zdroje, je papír dokonce součástí bioodvětví.
Ačkoli jsou lesy v současné době základním zdrojem celulózového vlákna pro výrobu papíru, papírenský průmysl spotřebovává v praxi jen něco málo přes 10 % vytěženého dřeva. Podstatně více dřeva zpracovávají např. pily, nábytkářský průmysl a vůbec největší množství vytěženého dřeva se nakonec spálí. Nadpoloviční většina papírenských materiálů je vyráběna na bázi sběrové vlákniny, tedy recyklací. Aby však bylo co recyklovat, musí stále probíhat výroba papírů, kartonů a lepenek z čerstvého dřevního vlákna. Nicméně v praxi během výroby sběrový papír dřevo nenahrazuje.
Jestliže je papírenský závod technologicky postaven na zpracování určitého množství dřeva, potřebuje ho ke své výrobě každoročně stále stejně, a to i tehdy, kdy je kůrovcová kalamita a dřeva se těží více. Jeho zpracovatelská kapacita je tedy přesně vymezená. Nehledě na to, že takovýto papírenský závod ani nemůže zpracovávat svojí technologií sběrový papír, takže dřevo, a tedy stromy nahrazovat nemůže.
Naopak papírenský závod, který je postaven na technologii zpracování sběrového papíru, potřebuje každoročně daný objem této druhotné suroviny a dřevo zpracovávat nedokáže. A i kdyby bylo možné spotřebovávat o pár procent více sběrového papíru díky různým inovacím, žádné lesy a stromy by to neuchránilo.
Letáky se nejčastěji tisknou na tzv. dřevité nenatírané (SC), nebo natírané (LWC, MWC) papíry, mnohdy dokonce na novinové papíry, které jsou vyráběny prakticky ze 100 % z recyklované vlákniny. Stromy se tak na jejich výrobu vyloženě kácet nemusejí, ale prvotně sběrový papír z materiálů na bázi buničiny ze stromů vzniknout musí.
Recyklace má v papírenském průmyslu zásadní význam, a proto je důležité shromažďovat a třídit i sběrový papír. Je zřejmé, že z obalových papírů a obalů (hlavně z vlnitých lepenek), které se nachází v přírodní šedé, či hnědé barvě, nemůže recyklací vznikat bílý tiskový papír, ale pouze obalový materiál. Tiskové bílé papíry tak mají ve sběrovém papíru své nezastupitelné místo. V České republice však bohužel není k dispozici dostatek zpracovatelských kapacit na sběrový papír. Prakticky 80 % sběrového papíru pochází z exportu, aby se opět uplatnilo v papírenské výrobě. Je to ovšem logické, neboť tuzemská spotřeba papírů, kartonů a lepenek je ve svém nadpolovičním množství pokrývána právě z dovozů, a zvláště u tiskových papírů jde až o 90% podíl.
V papírenském průmyslu se uplatňují zpravidla certifikace vztažené na odpovědné hospodaření v lesích, tedy systémy PEFC a FSC, které posléze poskytují i papírenské materiály vyrobené z této suroviny. Nové typy papírů jsou vyvíjeny průběžně, neboť se masově začínají prosazovat rovněž digitální tiskové technologie či zcela nové nároky na užití papírů v odvětví balení, kde je nutné zajišťovat například odolnost proti vlhkosti, nepromastitelnost a samozřejmě i náročné pevnostní parametry. Obecná recyklovatelnost je zároveň stále nepochybným faktorem.
Všichni uživatelé papíru mohou přispívat k udržitelnosti v papírenském odvětví předně uvážlivým nakládáním s použitým papírem formou sběru, třídění a omezování jeho nadbytečné spotřeby. V ČR je roční spotřeba papíru na obyvatele lehce pod 150 kg ročně, což je podprůměrná hodnota ve srovnání s vyspělými zeměmi Evropy i světa, které ještě nedávno vykazovaly spotřebu až přes 300 kg na obyvatele za rok. Avšak i v těchto zemích spotřeba papíru postupně klesá k hodnotám kolem 200 kg, zejména díky uvědomění si současné ekologické situace ze strany obyvatel či firem. Celkový průměr spotřeby papíru ve všech zemích světa se pohybuje jen do 70 kg na obyvatele za rok.
Podíl polygrafického průmyslu na produkci tzv. komunikačních papírů (grafické, tiskové a psací) se v posledních dekádách podstatně snižuje, což je zapříčiněno všeobecným nástupem elektronických médií. Zatímco před 20 lety se vyráběly v největší míře právě komunikační papíry, dnes se spotřebovává pouhá třetina. Nejvíce používané jsou obalové a balicí papíry (především suroviny na vlnité lepenky) a dále nepatrně stoupá spotřeba hygienických papírů, včetně těch toaletních, ale i kapesníčků, ubrousků, utěrek, ručníků, jednorázových prostěradel a dětských i dámských hygienických potřeb, přestože jejich podíl na spotřebě činí jen cca 5 %. Stále však platí zejména pravidlo uvážlivé spotřeby a odpovědného sběru i třídění.
Máslo je dražší o více než 60 %, vejce o třetinu. Díky akčním letákům lze ušetřit až čtvrtinu výdajů.
Máslo je meziročně dražší takřka o polovinu. Akční letáky pomáhají dále šetřit.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |