Vývoj trhu neadresné distribuce v ČR od roku 2020
I přes pandemii a krize si tištěné letáky stále udržují svou popularitu.
Volby se blíží a s nimi přicházejí předvolební kampaně. Na důležitosti nabývají letákové kampaně, které využívá většina politických stran a hnutí. I když je leták stále považován za nástroj pro oslovení velkého množství lidí, letákové „kobercové nálety“ jsou dávno minulostí. V dnešní době se totiž klade důraz zejména na data, která jsou využívána k tvorbě tzv. geomarketingových analýz. Díky nim se letákové kampaně přibližují těm v online prostředí. Zkušenosti s tím mají odborníci ze společnosti Česká distribuční, kteří se specializují na neadresnou a adresnou distribuci a předvolebním kampaním se věnují již více než 20 let.
S důkladnou geomarketingovou analýzou je možné roznos letáků správně zacílit, aby každý příjemce dostal takové informace, které jsou pro jeho rozhodování důležité. Pro každou skupinu voličů jsou totiž důležitá jiná témata. Zadavatel si pak může pomocí mapy, která zahrnuje více vrstev informací, prohlédnout, kde bydlí jeho potenciální voliči a roznos zacílit právě tam. Leták může posloužit zejména k získání nerozhodnutých voličů.
Cílit lze podle nejrůznějších kritérií. „V rámci předvolebních kampaní bývají důležité hlavně demografické jevy, jako je věk, pohlaví, vzdělání, typ domácnosti, příjmová skupina, zaměstnanost a podobně. Důkladně však analyzujeme také výsledky předchozích voleb. Pro každou skupinu lze sdělení modifikovat a poskytnout tak voličům informace k tématům, která je zajímají,“ popisuje Jan Senohrábek, manažer geomarketingu České distribuční, která je dceřinou společností VLTAVA LABE MEDIA, s tím, že cílení probíhá velmi podobně jako u klasických komerčních letákových kampaní, ale přece jen se předvolební kampaně od těch komerčních něčím liší.
„U předvolebních kampaní je potřeba uvědomit si jejich jedinečnost a myslet na to, že je potřeba vše nastavit správně hned napoprvé,“ vysvětluje Jan Senohrábek. „Pokud maloobchodník zapomene do letáku zařadit například jogurt, nic zásadního se nestane a může se to napravit o týden později. To u voleb možné není,“ pokračuje. U předvolebních letáků politických stran je totiž kromě zmíněného cílení důležité důkladně promyslet také jejich sdělení, které je základem pro správné zacílení. Tento první krok závisí na politické straně, která by si měla svou kampaň dobře promyslet. „Jedině se správným sdělením v letáku jsme schopni roznos efektivně zacílit,“ říká Jan Senohrábek a dodává, že letákem je potřeba zaujmout tzv. na první dobrou. Leták by neměl obsahovat příliš velké množství textu, naopak by měl být graficky i obsahově jasný a úderný.
„Jedině se správným sdělením v letáku jsme schopni roznos efektivně zacílit,“
První oslovení pomocí letákové kampaně by mělo proběhnout zhruba dva až čtyři měsíce před volbami. Následně odborníci doporučují roznos v každém regionu dvakrát až třikrát zopakovat.
V minulosti se politickým stranám osvědčily letáky v netradičních formátech. Příkladem může být například leták ve tvaru šipky, vyjadřující, kam strana míří, nebo tzv. daňové kolečko. „Leták, který nemá klasický formát, má větší potenciál příjemce zaujmout, což platí i u voleb, kde může zpozornět zejména nerozhodnutý volič. Jinou možností, jak zaujmout, je odlehčit a oživit leták soutěží či křížovkou. Další cílovou skupinou, kterou leták přesvědčuje, jsou zprvu odmítači, kteří neměli vůbec v úmyslu jít k volbám. Cílem je zkrátka sladit obsah, formát a cílení na ty správné lokality,“ vysvětluje Senohrábek.
Kromě předání relevantního sdělení mají geomarketingové analýzy i další výhody. Politická strana s nimi může výrazně ušetřit náklady na kampaň, protože se letáků vytiskne a roznese jen tolik, kolik je skutečně potřeba. „Dle našich zkušeností lze díky správnému zacílení ušetřit až polovinu nákladů,“ vysvětluje specialista. Méně vytištěných letáků zároveň znamená nižší dopad na životní prostředí.
I přes pandemii a krize si tištěné letáky stále udržují svou popularitu.
Zjistěte, jak papírenský průmysl podporuje recyklaci a udržitelnost v moderní době.
Podívejte se, jak naše personální strategie pomáhá překonávat výzvy a podporuje zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |