Vývoj trhu neadresné distribuce v ČR od roku 2020
I přes pandemii a krize si tištěné letáky stále udržují svou popularitu.
VÝBAVU PRO PRVŇÁČKA LETOS RODIČE POŘÍDÍ ZA 1 800 KORUN, COŽ JE O 200 VÍCE NEŽ LONI. Pastelky nebo počítadlo z certifikovaného dřeva jsou zatím spíše výjimkou. Ohleduplnost k přírodě se přesto začíná prosazovat i ve školní výbavě. Zato ergonomické a speciální pomůcky už jsou početnou stálicí a v nabídce jich stále přibývá. Vyplynulo to z analýzy společnosti Česká distribuční, která doručuje akční letáky obchodních řetězců. Základní výbava letos podražila, rodiče zaplatí nejméně 1 800 korun.
Nástup do první třídy je pro děti i jejich rodiče velkým zlomem a obvykle představuje také vysoké výdaje. Společnost Česká distribuční, která letáky nejen roznáší, ale také pravidelně zkoumá, zpracovala každoroční analýzu inzerovaných školních potřeb. Podle té letošní je školní výbava o dvě stě korun dražší než loni, kdy stála 1 600 Kč. Průměrná sleva ale zůstala stejná, 31 %. Nejnákladnější je pořízení aktovky.
„Právě v kategorii aktovek a školních batohů je nejvíce znát snaha řetězců nabízet opravdu kvalitní zboží. Vědí, že pro rodiče je zdraví dětí důležité. V podstatě každá třetí aktovka má speciálně tvarovanou a polstrovanou zádovou část. Mnohé navíc mají také reflexní prvky, které zvyšují bezpečnost dětí,“ uvádí Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční. Podle analýzy totiž 35 % aktovek a batohů v letácích chrání záda malých žáků. Kvalitní ergonomické brašny před slevou často stojí kolem dvou tisíc korun, díky letáku na nich však rodiče mohou ušetřit až 800 korun.
„Nový trend zřejmě rodiče oslovil, protože řetězce specializovanou nabídku dále rozšířily a letos už tvoří dokonce 16 %"
Také ergonomické psací potřeby jsou v kurzu. V nabídce per, tužek, fixů, pastelek a dalšího vybavení pro psaní je 27 % výrobků ergonomicky uzpůsobených tak, aby se dětem přirozeně a pohodlně držely. Výrobky s důrazem na zdraví a bezpečnost školáků obchodníci obecně propagují více než dříve. „Už vloni jsme v letácích zaznamenali produkty, které mají dětem usnadnit nástup do lavic. Tehdy bylo zhruba 10 % školní nabídky zaměřeno na speciální potřeby dětí,“ komentuje Sikora. „Nový trend zřejmě rodiče oslovil, protože řetězce specializovanou nabídku dále rozšířily a letos už tvoří dokonce 16 %,“ dodává.
V regálech najdeme kromě ergonomických psacích potřeb a aktovek také výbavu pro leváky, logopedické pomůcky nebo zdravotně nezávadné bačkory. „Právě v tematických školních letácích je dostatek prostoru představit zboží a poukázat na jeho specifické vlastnosti. Rodičům tento informační servis pomůže orientovat se v rozmanité nabídce,“ poukazuje na užitečnou funkci letáků Sikora. „Výrobky pro speciální potřeby jsou v letácích popsány velmi detailně, nezřídka celý odstavec textu a obrázky z různých úhlů s popisky. Právě protože je nabídka tak široká a specializovaná, snaží se obchodníci pomoci a vysvětlit rodičům, jak vybrat ideální vybavení, které bude vyhovovat právě jejich dítěti,“ doplňuje.
Spoustu produktů rozvíjejících schopnosti dětí najdeme také v oblasti mimoškolních aktivit. K dispozici jsou školákům nejrůznější sešity na domácí procvičování, encyklopedie nebo hry podporující logické myšlení a kreativitu. Ty letos tvoří dohromady 8 % z celkové nabídky a jsou charakteristické vysokými slevami – v průměru 55 %.
Školních potřeb z Česka sice v nabídce není mnoho, zato se ale řadí k těm kvalitnějším a také šetrným k přírodě. Rodiče, kteří preferují české značky, potěší, že mohou pořídit české zdravotně nezávadné bačkůrky, pera a tužky s ergonomickým úchopem, procvičovací a logické hry či eko sešity z recyklovaného papíru.
„Ohleduplnost k přírodě je letos ve školních letácích novinkou. Ekologických výrobků je sice zatím jen 5 %, ale hádám, že příští rok jich bude zase o něco více. Navíc nejde jen o recyklované sešity, v nabídce najdeme i dětské oblečení z bio bavlny a výrobky ze dřeva či papíru s certifikací FSC,“ prozrazuje Sikora. Certifikát FSC je zárukou šetrného lesního hospodaření a nalézt jej můžeme například na dřevěných pastelkách, tužkách, štětcích nebo počítadlech a také na kancelářském papíru či zápisnících.
„Je to nový trend, na který zákazníci slyší"
Často zůstává přední strana zcela bez nabídky a zdobí ji pouze imageová fotografie. „Někomu může připadat zvláštní, že se obchody vzdají nejzajímavější inzertní plochy. Je to ale nový trend, na který zákazníci slyší,“ upozorňuje Sikora. „Na slevy může lákat každý – aby se obchody vzájemně odlišily, musí si vytvořit osobitý styl a způsob komunikace. A letáky jsou ideálním prostorem pro navázání vztahu se zákazníky. Jako průkopníci se v tomto směru ukázaly třeba hobby obchody. Už od titulní stránky na čtenáře vyzařují emoce. Obchodník působí jako parťák, který jim rozumí a umí poradit,“ doplňuje.
I přes pandemii a krize si tištěné letáky stále udržují svou popularitu.
Zjistěte, jak papírenský průmysl podporuje recyklaci a udržitelnost v moderní době.
Podívejte se, jak naše personální strategie pomáhá překonávat výzvy a podporuje zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Opřete se o silného partnera pro vaše marketingové kampaně.
Zajistíme, aby se o vás vědělo.
Jsme tady pro vás a víme, jak na to.
Odebírejte náš zpravodaj a buďte informovaní jako první o novinkách na letákovém trhu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
Analytika | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
Funkční | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
Nezbytné | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
Ostatní | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
Výkon | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
Zhlédnuto | 11 měsíců | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje. |