ceska distribucni2

                                                                     zelená linka 800 888 558

Průzkum: 38 % Čechů má kvůli koronaviru nižší příjem, většině z nich chybí úspory a šetří pomocí letáků

Praha, 11. června 2020

logo CDNA JÍDLE A HYGIENĚ MUSÍ PODLE PRŮZKUMU ŠETŘIT 35 % LIDÍ

Téměř dvě pětiny Čechů karanténa připravila o část příjmů, 4 % dokonce přišly o příjem úplně. Společnost Česká distribuční, která je největším distributorem letáků v Česku, se zajímala, jak se českým rodinám daří zvládat dopady koronavirové krize. Z průzkumu, který nechala zpracovat na přelomu dubna a května, vyplynulo, že lidé teď musejí nákupy více promýšlet. Více než polovina respondentů (57 %) spoléhá na slevy a akční nabídky v letácích.

Domácnosti teď řeší, jak se vyrovnat s nižšími výdělky. „35 % lidí přiznalo, že teď musí šetřit na jídle a hygieně. Lidé potřebují ušetřit, ale nechtějí se v jídle šidit, a letáky jim pomáhají vejít se do napjatého rozpočtu. Hlavně rodiny s dětmi a důchodci si díky nim mohou dovolit nakoupit kvalitní potraviny, ale za nižší ceny,“ vysvětluje Petr Sikora, ředitel České distribuční.

84 % procent lidí propad svých příjmů nečekalo a neměli úspory

Na pokles příjmů bylo připraveno minimum domácností. Pouze 31 % respondentů uvedlo, že mají dostatečné úspory. Ve skupině lidí, kteří uvedli, že se jim příjem snížil, je to ještě méně, a to 16 %. „Češi teď musejí více přemýšlet nad tím, co kupují. 72 % lidí v dotazníku uvedlo, že si doma připravují nákupní seznam. Třetina z nich si dělá dokonce podrobný seznam podle letáků,“ uvádí Sikora. „Díky tomu si mohou nejen vybrat potraviny za výhodné ceny, ale také ušetřit čas v prodejně, což bylo důležité hlavně v době, kdy se lidé báli nakažení virem,“ dodává.

Pokles příjmů postihl 38 % domácností, 4 % zcela přišly o příjem. Hůře propad zasáhl rodiny s dětmi, 47 % z nich uvedlo, že mají v důsledku pandemie peněz méně. Na nulu klesl příjem 5 % rodin s dětmi.

Sběr dat probíhal na přelomu dubna a května prostřednictvím elektronického dotazníku. Zúčastnilo se ho celkem 543 respondentů. Průzkum se zabýval nákupním chováním Čechů v době pandemie koronaviru a byl realizován agenturou Madison Public Affairs.