zelená linka 800 888 558

Proces liberalizace je správným a přirozeným vývojem. V novém konkurenčním prostředí se Česká distribuční bude jednoznačně podílet na tom, aby zákazníci dostávali kvalitní služby. Vzhledem k tomu, jak jsou nastaveny legislativní podmínky liberalizace, se ale zároveň obáváme, že nebude zaručena rovná a spravedlivá soutěž všech konkurentů.

Soutěž o zákazníky se bude v první řadě odehrávat v oblasti firemní klientely, i tak se ale otevření trhu dotkne spotřebitelů, kterým jsou zásilky adresovány. Již brzy se tedy lidé budou moci u svých schránek setkávat s doručovateli České distribuční.

Na liberalizovaný adresný trh vstupuje Česká distribuční s jasnou strategií. Nehodláme vítězit nerentabilními cenami na úkor kvality. Za všech okolností pro nás bude prioritou kvalita, spolehlivý servis a individuální péče o zákazníka. Právě to by měl být hlavní přínos procesu liberalizace.

Vyjádření poskytl:

Petr Sikora, ředitel České distribuční a.s.

REDAKCE MARKETING & MEDIA USPOŘÁDALA KULATÝ STŮL NA TÉMA POŠTOVNÍ LIBERALIZACE V PRAXI. K DISKUSI ZASEDLI VŠICHNI DŮLEŽITÍ HRÁČI S VÝJIMKOU ČESKÉ POŠTY, KTERÁ ÚČAST ODMÍTLA

Dokončení poštovní liberalizace podle zainteresovaných přinese komplexnější nabídku služeb, konkurenční boj o korporátní zásilky a personalizované propojení zásilek s reklamními sděleními.

Ke kulatému stolu, pořádanému redakcí týdeníku Marketing & Media, usedli zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, Českého telekomunikačního úřadu, alternativních poštovních operátorů, ale třeba i společnosti Xerox, aby společně hovořili o praktických dopadech poštovní liberalizace na trh. Česká pošta se rozhodla svého zástupce k diskusi nevyslat.

 

Co se stane po prvním lednu 2013?

Pro budoucí fungování poštovního trhu je klíčové, kteří hráči a v jaké míře vstoupí do nově liberalizovaného segmentu adresné distribuce a co to bude v praxi znamenat. Otázka nových možností je zásadní zejména pro společnosti, které pravidelně rozesílají tzv. transakční tisky, tedy výpisy z účtu, faktury či vyúčtování.

Tyto zásilky představují citlivou komunikaci s klientem, na jejímž včasném a správném doručení do značné míry závisí vztah klienta k firmě. Transakční pošta tvoří nezanedbatelnou položku v rozpočtu a firmy se budou s největší pravděpodobností zajímat i o další možnosti, jak ji využít. Personifikované výpisy na základě analýzy klientských dat a k nim připojená, na míru ušitá reklama (tzv. transpromo) patří mezi oblasti, ve kterých aktivní hráči na poštovním trhu očekávají další vývoj.

Do segmentu distribuce adresných zásilek do 18 korun a 50 gramů se chystají vstoupit oba nejdůležitější alternativní poštovní operátoři, Mediaservis i Česká distribuční. Budou se ovšem soustřeďovat na korporátní segment tohoto trhu, tedy právě na transakční mailing.

Oba se na nově liberalizovaný trh spoléhají jako na zdroj výrazných příjmů. Mediaservis se novým druhem podnikání, podle jednatele Michala Koliandra, bude snažit nahradit příjmy, o které společnost přišla s odchodem velkých vydavatelských domů. „Distribuce tisku je velmi klesajícím segmentem, který pozvolna opouštíme. Napřeme síly do trhu nově liberalizovaného a věříme, že příjmy z něj ztráty nahradí,“ uvedl Koliandr. Velká očekávání má i společnost Česká distribuční. „Liberalizaci chápeme jako obrovskou obchodní příležitost a zákazníkům v tomto novém segmentu nabídneme požadovaný servis,“ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti. Tímto zároveň popřel informace o tom, že Česká distribuční projekty adresné distribuce zastavuje. Tyto spekulace se šíří trhem po prodeji majoritního podílu České distribuční společnosti Vltava-Labe-Press.

 

Je to smutný konec velkých plánů. Jeden z největších alternativních poštovních operátorů v zemi, společnost I. D. Marketing (bývalá TNT Post), skončil v insolvenci. Důvodem je neschopnost splácet dluhy, závazky po lhůtě splatnosti se vyšplhaly na téměř 60 milionů korun.

Návrh na zahájení insolvenčního řízení podala firma sama na sebe a soud jí vyhověl. I. D. Marketing se soustředila na roznos letáků. Na trhu patřila mezi takzvanou velkou čtyřku se zhruba čtvrtinovým podílem. Objem trhu je zhruba jedna miliarda ročně.

Podle nedávných statistik rozeslali obchodníci během loňského roku více než 4 miliardy letáků, což je přibližně stejně jako v předchozích letech. Obchodní ředitelky České distribuční Míši Malčikovové jsme se zeptali, jestli to znamená stagnaci tohoto segmentu trhu a jakým směrem se neadresná distribuce vyvíjí.

Jak si vykládáte fakt, že počet roznesených letáků nevzrůstá?

Víme, že rozhodující není kvantita, ale kvalita. Mnoho plošně roznesených letáků, které se minou účinkem, nejsou tak žádoucí jako nižší objem, který se však dostane přesně do těch domácností, na které jsou podle inzerované nabídky cíleny. Takový postup přináší jak úsporu nákladů, tak větší efektivitu, která se projeví v nákupní reakci zákazníků. To je směr, kterým jdeme i my. Samozřejmě je pro nás směrodatná spokojenost zadavatelů mailingových kampaní a objem služeb, které objednávají. A ten nenaznačuje klesající trend.

Ekonomická krize se tedy na objemu neadresné distribuce nepodepsala?

Počty reklamních letáků se sice řídí zejména vývojem maloobchodního trhu, přesto pokles nebyl takový, jako by se vzhledem k ekonomické situaci dalo očekávat. Řetězce stále správně cítí potenciál v přímém oslovení zákazníka svými akčními nabídkami. Navíc se ukazuje, že v dobách finanční nejistoty se lidé ještě výrazněji řídí právě akčními a slevovými nabídkami. Proto obchodníci tohoto prostředku využívají ještě častěji. Supermarkety a diskontní řetězce ale nejsou jediné, které letákové akce využívají. Mezi velké zadavatele patří také hobbymarkety, obchody se spotřební elektronikou a sportovními potřebami. Roste také počet zadavatelů ze sektoru služeb, jako například banky, pojišťovny a nově také e-shopy, které letáky využívají.