zelená linka 800 888 558

Je to smutný konec velkých plánů. Jeden z největších alternativních poštovních operátorů v zemi, společnost I. D. Marketing (bývalá TNT Post), skončil v insolvenci. Důvodem je neschopnost splácet dluhy, závazky po lhůtě splatnosti se vyšplhaly na téměř 60 milionů korun.

Návrh na zahájení insolvenčního řízení podala firma sama na sebe a soud jí vyhověl. I. D. Marketing se soustředila na roznos letáků. Na trhu patřila mezi takzvanou velkou čtyřku se zhruba čtvrtinovým podílem. Objem trhu je zhruba jedna miliarda ročně.

Podle nedávných statistik rozeslali obchodníci během loňského roku více než 4 miliardy letáků, což je přibližně stejně jako v předchozích letech. Obchodní ředitelky České distribuční Míši Malčikovové jsme se zeptali, jestli to znamená stagnaci tohoto segmentu trhu a jakým směrem se neadresná distribuce vyvíjí.

Jak si vykládáte fakt, že počet roznesených letáků nevzrůstá?

Víme, že rozhodující není kvantita, ale kvalita. Mnoho plošně roznesených letáků, které se minou účinkem, nejsou tak žádoucí jako nižší objem, který se však dostane přesně do těch domácností, na které jsou podle inzerované nabídky cíleny. Takový postup přináší jak úsporu nákladů, tak větší efektivitu, která se projeví v nákupní reakci zákazníků. To je směr, kterým jdeme i my. Samozřejmě je pro nás směrodatná spokojenost zadavatelů mailingových kampaní a objem služeb, které objednávají. A ten nenaznačuje klesající trend.

Ekonomická krize se tedy na objemu neadresné distribuce nepodepsala?

Počty reklamních letáků se sice řídí zejména vývojem maloobchodního trhu, přesto pokles nebyl takový, jako by se vzhledem k ekonomické situaci dalo očekávat. Řetězce stále správně cítí potenciál v přímém oslovení zákazníka svými akčními nabídkami. Navíc se ukazuje, že v dobách finanční nejistoty se lidé ještě výrazněji řídí právě akčními a slevovými nabídkami. Proto obchodníci tohoto prostředku využívají ještě častěji. Supermarkety a diskontní řetězce ale nejsou jediné, které letákové akce využívají. Mezi velké zadavatele patří také hobbymarkety, obchody se spotřební elektronikou a sportovními potřebami. Roste také počet zadavatelů ze sektoru služeb, jako například banky, pojišťovny a nově také e-shopy, které letáky využívají.

Jak se připravuje společnost Česká distribuční na liberalizaci trhu a adresné doručování jsme se zeptali jejího ředitele Petra Sikory.

Nyní se na půdě Parlamentu projednává novela zákona o poštovních službách. Pokud vejde v platnost, poštovní trh se zcela otevře. Co to bude znamenat pro vaši společnost a pro vaše zákazníky?

Liberalizace poštovního trhu představuje obrovské možnosti pro společnosti, jakou jsou banky, finanční instituce, telefonní operátoři či dodavatelé energií. Budou mít možnost vybrat si pro doručení dopisů z nabídky alternativních operátorů a dramaticky tak ušetřit na adresné distribuci. Snažíme se být konkurenceschopní vůči monopolu České pošty a dokážeme doručit adresnou zásilku výrazně levněji než Česká pošta. Naši zákazníci tak budou moci významně ušetřit při rozesílání například bankovních výpisů nebo faktur. Zároveň dostanou lepší doplňkové služby a servis.

O jaké služby a servis se jedná, můžete být konkrétnější?

Česká distribuční klientovi nabízí komplexní služby. To znamená, že zajistíme tisk, kompletaci zásilek, jejich doručení a následný reporting (doručitelnost, čištění databáze atd.). Klient tak díky tomuto balíčku ušetří čas a náklady spojené se zajištěním jednotlivých služeb.

A jak jste na tom s přípravou? Kdy tyto služby budete moci nabídnout a bude to pro Vás znamenat dodatečné investice?

Pro nás se provozně příliš nic nezmění, ale obchodně je to obrovská příležitost. Trendem současného marketingu je co nejpřesnější cílení na zákazníka – tomu vycházíme vstříc dlouhodobě v neadresné distribuci, kde pomocí geomarketingu umožňujeme přesně „zaměřit“ danou cílovou skupinu. Adresné doručování je pro nás přirozeným a plánovaným vývojem. Jako alternativní poštovní operátor se na plnou liberalizaci poštovního trhu připravujeme delší dobu. Atraktivní pro naše klienty bude spojení schopnosti kvalitně doručovat adresné zásilky a zároveň poskytnout velkou přidanou hodnotu v servisu a komplexnosti, a to vše za efektivní cenu.


Výzkum: reklamní letáky pomáhají obchodníkům získat nové klienty

(Praha 8. února 2012)Až 80 % českých obchodníků využívá reklamní letáky distribuované do poštovních schránek k získání nových zákazníků. Pro 40 % z nich to také představuje způsob, jak zvýšit své tržby. Podle obchodníků představují letáky pravidelně využívanou formu komunikace s domácnostmi, přičemž jimi nabízené slevy na nabízené zboží se nejčastěji pohybují mezi 20 až 30 %. Vyplývá to z výzkumu, který zrealizovala společnost Česká distribuční mezi svými klienty.

Výzkum ukázal, že letáky obchodníkům slouží především k získání nových zákazníků a zvýšení tržeb. Zároveň se 70 % dotázaných shodlo, že v objemu, v jakém letáky využívají, se jim vložené investice rychle vrátí. Pouze 5 % z nich říká, že se jim investice do některé jejich kampaně nevrátila.

„Z analýzy vyplynulo, že největší úspěch zaznamenávají letáky především v segmentu hraček, léků, potravin a nápojů. Například u léků byl největší úspěch konkrétně zaznamenán při propagaci ibuprofenu,“ řekl Michala Malčikovová, obchodní ředitelka ze společnosti Česká distribuční.

Největší odezvu letákových akcí firmy zaznamenávají v Jihočeském, Jihomoravském a ve Středočeském kraji. Až 89 % obchodníků dává přednost regionálním kampaním, které dokážou mnohem lépe zacílit na konečného spotřebitele.

„Obchodníci si uvědomují, že letákové akce je zapotřebí přizpůsobit zákazníkům v jednotlivých regionech a jejich konkrétním specifikům. Zákazníci v různých regionech žádají jiné zboží, jsou jinak sensitivní na cenu, nebo kvalitu a je nutné vnímat i lokální, neboli místí, konkurenci. To výrazně zvyšuje efekt letákových kampaní,“ dodala Malčikovová.

Z odpovědí obchodníků vyplynulo, že při výběru zboží do letáků hraje zásadní roli sezónnost a zájem zákazníků o konkrétní výrobek.