zelená linka 800 888 558

Češi si rádi dopřejí kvalitu

Praha, 12. prosince 2017

logo CD rgb vysoka kvalitaV LETÁCÍCH UBÝVÁ NEJLEVNĚJŠÍHO ZBOŽÍ - Společnost Česká distribuční zanalyzovala ceny zboží nabízeného v letácích obchodních řetězců. Výsledky ukázaly, že oproti roku 2012 se zmenšil podíl zboží v cenové kategorii do 50 Kč na úkor dražších produktů. Díky ekonomickému růstu jsou totiž zákaznici ochotni připlatit si za dražší zboží a obchodníci si tak mohou dovolit zařadit do akčních letáků kvalitnější produkty s vyšší cenou. Zatím co ve sledovaném období v roce 2012 mělo cenovku pod 50 korun 79,75 % potravin, v roce 2017 to bylo už jen 75,3 %.

„Jsem přesvědčený, že tento posun souvisí se zájmem lidí o kvalitnější produkty. Díky pozitivnější ekonomické situaci a rostoucím příjmům si mohou dovolit vkládat do košíků stále častěji kvalitnější a dražší produkty a nabídka se jim tak přizpůsobuje. Má to přitom pozitivní dopad nejen na obchodníky, které dlouhodobě trápila roztáčející se slevová spirála, ale i na dodavatele a producenty, kteří mohou na trh přicházet se zbožím s vyšší přidanou hodnotou. Výsledky analýzy jsou snad dalším důkazem toho, že se slevová spirála dotočila a čeká nás pozvolný návrat k normálu,“ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.

V kategorii potravin činil pokles podílu zboží v nejnižší cenové kategorii 4,45 %. U ostatního zboží, kde téměř dvě pětiny tvoří drogerie, pak podíl klesl o 2,56 %. Nižší pokles je pravděpodobně dán tím, že u drogistického zboží se zákazníkům kvalita produktu identifikuje hůře než u potravin a nejsou tak tolik ochotni investovat vyšší částky.

Analýza také odhalila, že vzrostl počet zboží nabízeného v letácích. V září roku 2012 se objevilo v letácích obchodních řetězců 4652 položek a o pět let později to bylo už 5947. Analýza byla provedena v září 2012 a 2017 na údajích z letáků sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu.