zelená linka 800 888 558

Na co nás obchodníci lákají do prodejen? Na maso a alkohol

TITULNÍ STRANY LETÁKŮ ŘÍKAJÍ, KDO JSME A JAKÉ MÁME CHUTĚ – NEJVĚTŠÍM TAHÁKEM JSOU PIVO A KUŘECÍ ŘÍZKY

V Praze dne, 28. listopadu 2016

logo CD rgb vysoka kvalitaObchodní řetězce se snaží zákazníky do prodejen nalákat především pomocí akčních nabídek masaa alkoholu, zejména piva. Reagují tak na poptávku zákazníků, pro které jsou slevy na oblíbené produkty velkým lákadlem. Tyto potraviny se tak častěji než jiné vyskytují na titulních stranách slevových letáků. V průběhu 18mesíčního sledovaného období bylo analyzováno 575 titulních stran letáků, které obsahovaly 3584 produktů. Téměř na polovině titulních stran se objevilo pivo a drůbeží maso a na přibližně třetině vepřové maso. Do určité míry toto zjištění definuje typické české chutě. Vyplývá to z analýzy, kterou připravila společnost Česká distribuční na základě letákových slevových akcí obchodních řetězců (Lidl, hypermarket Albert, Globus, hypermarket Tesco, Kaufland, Billa, Penny Market).

„Titulní strany slevových letáků hrají z pohledu obchodníků důležitou roli. Jsou totiž nejefektivnější cestou, jak spotřebitele zaujmout a dostat ho do prodejny. Proto je velmi důležité nabídnout na tomto exkluzivním prostoru zákazníkovi něco, co ho zajímá a na co bude ochotný reagovat. Titulní strany slevových letáků jsou proto jakýmsi lakmusovým papírkem chutí českého spotřebitele,“ uvádí ředitel České distribuční Petr Sikora.

Alkohol a maso na špici

Když se podrobněji podíváme na zastoupení produktů v kategorii alkohol, vidíme, že suverénně nejčastěji se objevuje pivo (275). To platí i obecně. Je totiž produktem s největším výskytem na titulních stranách. Celkově byl každý třináctý produkt právě pivo. O poznání méně, ale i přesto s vysokým zastoupením, byly promovány různé druhy lihovin, které se objevily 125krát. Z alkoholických nápojů obchody lákaly ještě na víno, to se vyskytlo v 81 případech.

Kategorii masa jednoznačně vévodí drůbež (282) až za ní je potom vepřové (167). Roli Popelky hraje rybí maso, které se na titulní straně objevilo jen 12krát. Velkým lákadlem pro české spotřebitele, jsou kuřecí prsní řízky, protože je obchodníci na nejcennější prostor letáků umístili 150krát.

Maso
zboží počet výskytů
Drůbeží (kuřecí prsa) 282 (150)
Vepřové 167
Hovězí 18
Ryby 12
Ostatní 7

 

Maso
zboží počet výskytů
Drůbeží (kuřecí prsa) 282 (150)
Vepřové 167
Hovězí 18
Ryby 12
Ostatní 7

 „To, jaké zboží se objeví na titulní straně letáku, ovlivňuje také sociodemografický status zákazníka. Podle příjmu, věku, místa bydliště a dalších ukazatelů lze s dnešními analytickými nástroji poměrně přesně určit, na jaký typ produktů bude konkrétní skupina zákazníků nejlépe reagovat a titulní strana se jim tak může přizpůsobit. V České republice jsou technologie a možnosti segmentace oproti zahraničí na vysoké úrovni a nebude trvat dlouho,kdy se to začne výrazně projevovat v komunikaci obchodníků.“ popsal budoucnost v oblasti tvorby letáků Petr Sikora.

Zdravého v top 10 po málu

Zelenina zboží počet výskytů Rajčata 38 Okurka 25 Papriky 13 Brambory 10 Květák 6 Až třetí místo co do počtu výskytů obsadilo ovoce (227). Musíme ale sečíst všech čtrnáct zastoupených druhů. Samostatně by totiž i nejčastěji promované banány (50) byly až na rozmezí druhé a třetí desítky žebříčku.

Maso
zboží počet výskytů
Drůbeží (kuřecí prsa) 282 (150)
Vepřové 167
Hovězí 18
Ryby 12
Ostatní 7

 

Zelenina
zboží počet výskytů
Rajčata 38
Okurka 25
Papriky 13
Brambory 10
Květák 6

 

Obecně lze říct, že pro prodejce je pravděpodobně výhodnější lákat na méně zdravé potraviny, tedy že lidem přijde atraktivnější sleva na čokoládu než na mrkev. Zelenina se totiž nedostala ani do top 10 a se 101 výskyty představuje jen 2,82 % nabídky na titulních stranách. Zeleninou číslo jedna se stala rajčata.