zelená linka 800 888 558

Skrytá síla letáků

V Ostravě, dne 14. 8. 2016

logo CD rgb vysoka kvalita

 Podle průzkumu společnosti GfK je 30 procent všech nákupů FMCG zboží ovlivněno letáky. Útraty za ně přitom tvoří 2/5 všech výdajů na rychloobrátkové zboží. Podle vyjádření ředitele GfK spotřebitelského panelu Ladislava Csengeri, které poskytl Deníku, má počet nákupů s využitím letáků stoupající tendenci. Není divu, zákazníci se naučili využívat je pro orientaci v cenách a k výběru nejen jednotlivého zboží, ale i samotného obchodu, kde uskuteční svůj nákup. Pro prodejce je leták zase jedním z klíčových komunikačních kanálů směrem k zákazníkům.

Přifoukněte košíky

A právě zde se skrývá často nerozpoznaný přínos letáků. Zákazníci, kteří přijdou do obchodu za účelem koupit akční zboží z letáku, totiž většinou do svých košíků přidají i celou řadu dalších produktů, ať už jsou v letáku uvedeny nebo ne. Podle průzkumu společnosti Česká distribuční 85 procent lidí někdy vybírá zboží podle letáku a dokonce 61 procent lidí se někdy jen na základě akčního letáku rozhodne, kam půjde nakupovat. Leták tak hraje klíčovou roli v přilákání zákazníka do prodejny i v ovlivnění velikosti nákupu.

Důležitost letáku pro přivedení zákazníka do obchodu potvrzuje i Csengeri. „Až 80 procent českých domácností využívá k nákupu potravin a drogerie 4 až 7 z Top 10 řetězců. Jen 9 procent z celkového počtu nakupujících navštíví při nákupu rychloobrátkového zboží méně než 4 obchody,“ uvedl pro Deník.

Pokud lidé nakupují s letákem, jsou navíc podle něj výdaje na nákup o 50 procent vyšší v porovnání s průměrným nákupem bez letáku. Využití letáků tedy prokazatelně zvětšuje nákupní koš. V konkurenčních podmínkách panujících na českém trhu, je přitom pro prodejce obtížné a nákladné získávat nové zákazníky. A právě zvětšení nákupního koše je jedním ze způsobů, jak dosáhnout větších prodejů a tedy cílem drtivé většiny prodejců.

Moderní letákování

Týmy specialistů, které připravují letákové akce, by si tak měly uvědomit jejich skrytý potenciál. To znamená koncipovat je tak, aby přilákaly lidi do obchodu a zároveň je inspirovaly k dodatečným nákupům. Důležitá je v tomto ohledu i spolupráce s dalšími odděleními, která mají na starosti POS materiály a merchandising. Vždyť když už si někdo koupí v akci kuře, tak by ho mohlo zaujmout speciální koření nebo nádivka. Špagety pořád na stejný způsob, i když jsou v akci, také nevyvolají u strávníků takové nadšení, jako když je okusí například se sezónními surovinami, které byly uvedené jako inspirace v letáku. Je zřejmé, že cross-selling nemusí být jen doménou e-shopů, ale krásně funguje i v klasickém retailu, jen je potřeba týmová spolupráce a jít na něj chytře. Letáky jsou pro tyto potřeby skvělým nástrojem a „cross-selingovým“ průvodcem nákupem pro zákazníky.

Díky tomuto trendu, a možná se toho dočkáme už brzy, by v extrémním případě měl být leták spíše lifestylovým magazínem, než jen plejádou snížených cen. Ať už se ale prodejce kloní ke klasické nebo moderní variantě letáků, jejich role pro přivedení zákazníka do obchodu a naplnění jeho koše je nezastupitelná.