zelená linka 800 888 558

ČEŠI KUPUJÍ PODLE LETÁKŮ, DO OBCHODŮ CHODÍ PŘED VÍKENDEM

ČEŠI KUPUJÍ PODLE LETÁKŮ, DO OBCHODŮ CHODÍ PŘED VÍKENDEM

denik-sPraha /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Česko je bez nadsázky zemí letáků. Ročně se u nás do schránek roznesou skoro čtyři miliardy reklamních tiskovin. A lidí na ně skutečně slyší. Až 85 procent lidí v průzkumu přiznalo, že někdy vybírá z letáků, 61 procent respondentů rovnou uvádí, že si obchod pro svůj nákup vybírají podle nabízených slev. Kdy chodíme do obchodů nejčastěji a kolik utrácíme? Podívejte se na některé nákupní zvyklosti Čechů.

Petr Sikora, ředitel České distribuční říká v rozhovoru pro regionální Deník:

Zákazníci nejdříve prostudují více nabídek, teprve pak jdou nakupovat

letak schranka denik-380Česká republika je označována jako letáková velmoc. Podle Petra Sikory, šéfa České distribuční, která je lídrem na trhu neadresných zásilek, jsou Češi zvyklí hlavně srovnávat nabízené slevy.

Proč zrovna Češi si podle vás letáky oblíbili?
Česko je v prvé řadě evropskou velmocí, pokud jde o množství a hustotu obchodních řetězců. Expanze obchodních řetězců je v ČR úspěšným projektem a dnes jen obtížně najdete nezávislý obchod. Dokonce i malé obchody na venkově jsou často navázány na nějaký řetězec, který dodává většinu sortimentu. Najdete zde nejen řetězce potravinové, ale také s oblečením, drogerií, elektronikou, sportovním vybavením, hobby, nábytkem a podobně, zkrátka obchodní řetězce ovládly trhy, na nichž většina domácností nakupuje.

Takže jde hlavně o slevy.
Slevové akce jsou nejdůležitějším marketingovým nástrojem všech řetězců bez výjimky a letáky s jejich prezentací pak nejdůležitějším marketingovým nástrojem. Češi jsou spořivý národ a v době stagnující, nebo dokonce mírně klesající koupěschopné poptávky se slevové akce setkávají se silnou reakcí ze strany kupujících. Z dlouhodobého pohledu se zákazníci stále více přesouvají do hypermarketových a diskontních řetězců. To jsou důvody, proč jsou letáky s anoncí slev tak žádané a tak úspěšné. Ohledně oblíbenosti letáků jsme dělali průzkum, a tak víme, že Češi vnímají letáky velmi dobře – 77 procent spotřebitelů letáky vítá, má k nim pozitivní vztah, protože díky nim ušetří.

sikora-petr-ceska-distribucni denik-600Který typ zboží sledují lidé nejvíce, vidíte například sezonní výkyvy?
Vůbec nejčastěji jsou ve schránkách zastoupeny letáky s nabídkou potravin a nápojů. Zákazníci přemýšlí především o pravidelných větších nákupech. Největší, a tedy nejpečlivěji plánované jsou ale vánoční a velikonoční nákupy nebo zásoby na chatu. Maminky více sledují potřeby pro děti, jako oblečení nebo plenky, a domácí potřeby (prací prášky). Tatínkové sledují spíš sekačky, grily, elektro nebo nábytek, to mám odpozorované i z domova.

Ředitel České distribuční Petr Sikora.A největší úspora?
Nejvíce se vyplatí sledovat letáky před velkými rodinnými výdaji, jako je nákup školních potřeb pro děti. Spočítali jsme třeba, že základní výbava prvňáčka běžně vyjde na přibližně čtyři tisíce korun. Pokud ale nakoupíte podle letáků, vyjde vás o 1500 korun levněji. A to už je v rodinném rozpočtu hodně znát. Teď je zase potřeba děti vybavit na lyže, to může být drahá zábava. Naštěstí jsou teď letáky zlevněného zimního zboží plné. Samostatnou kapitolou jsou pak před- a povánoční výprodeje.

Dala by se stručně popsat taková „cesta letáku"? Kolik času uplyne od záměru obchodníka něco slevit až po doručení do schránky.
Nejprve je potřeba přijít na to, koho chce obchodník letákem oslovit. Jsou to lidé v okolí prodejny? Jsou to rodiče dětí? Jsou to lidé, co mají zahrádku? Díky datům ze sčítání lidu a dokonalé znalosti obyvatel v jednotlivých oblastech dokážou naši specialisté na geomarketing přesně říct, kde se vyplatí letáky roznést. Od chvíle, kdy vytištěné materiály opustí tiskárnu, do chvíle, kdy je doručovatel začne roznášet, uplyne průměrně jen 32 hodin. Za tu dobu je převezmeme v našem centrálním skladu, rozdělíme na regiony, dovezeme jednotlivým vedoucím a ti je pak rozdají konkrétním doručovatelům. Logisticky je to poměrně náročná práce, která by se nedala dělat bez informačních systémů a další techniky.

Roznos letáků se provádí v takzvaných distribučních vlnách. Které dny jsou u nás pro roznos letáků nejčastější?
Každý na to má trochu odlišnou obchodní strategii. Většina řetězců má akční nabídky platné od čtvrtka do následující středy, proto chtějí roznos na začátku týdne. Letáky se musí k zákazníkovi dostat s mírným předstihem, aby si je mohl nastudovat, ale ne zase tak brzy, aby na ně stihl zapomenout. A protože na velké nákupy jezdíme koncem týdne, hlavně v pátek, někteří obchodníci zase sází na roznos ve středu a ve čtvrtek. Pokud ale chtějí, mohou si u nás zvolit i roznos o víkendu, který je exkluzivní, nabízíme ho standardně pouze my a leták pak má šanci vyniknout, protože nesplyne s jinou poštou. Každopádně spotřebitelé mají ve zvyku porovnat si všechny letáky, které k nim dorazily, a až poté vyrazí nakupovat. Většina obchodníků se srovnáváním nabídek počítá a o přízeň zákazníka mezi sebou soutěží. Nejlepší nabídka vyhrává.

Kdo kontroluje, zda leták skutečně dorazí do schránky a jaká je kvalita zánosu?
Kontrola kvality doručení je samozřejmou součástí celého procesu distribuce. Společně se zástupci našich zákazníků kontrolujeme plošně správnost doručení u každé distribuční vlny. Z výsledků kontrol je patrný trvalý růst kvality naší práce. Dosavadní výsledky se pohybují kolem 96 procent úspěšnosti, což je mimořádně dobrý výsledek. Máme zájem na maximální spokojenosti zákazníků, a proto usilujeme o další zdokonalení těchto kontrol cestou nezávislého sledování úspěšnosti doručení. Spolu s Asociací poštovních služeb jsme učinili kroky ke vzniku takového systému, od něhož si slibujeme ještě reprezentativnější výsledky měření kvality.

Může se stát, že by se letáky úmyslně objevily třeba ve sběrně odpadu?
Tato otázka se objevuje v poslední době často a chápu ji také jako nástroj konkurenčního boje. Je zvláštní, že se objevuje v době, kdy objektivně kvalita naší práce dosáhla vysoké kvality. Byl by nesmysl tvrdit, že nikdy nemůže dojít k situaci, že se nějaké množství letáků objeví na nesprávném místě. Systém našich kontrol ale vylučuje, aby šlo o systémovou chybu, vždy půjde o selhání jedince, kterému ale upřímně řečeno nelze stoprocentně zabránit. Pokud se takový případ prokáže, postupujeme vždy velmi razantně a se zaměstnancem se okamžitě rozloučíme. Stejně razantně jsme ale připraveni reagovat i na případy provokací. K této věci je třeba dodat, že počet letáků, které dostáváme k doručení, obsahuje také určitou technologickou tiskovou rezervu vytvořenou tiskárnou. Pokud nejsou nadbytečné letáky zákazníkem použity, tak se jim nevracejí. Naopak klienti požadují zajištění jejich ekologické likvidace.

Někdy se setkáváme se situací, že i ve schránce označené „Nechci letáky" se reklamní tiskoviny objeví. Mají lidé z roznášky nařízeno, aby takové přání respektovali?
Všichni naši kolegové vědí, že takové přání na poštovní schránce musejí absolutně respektovat. Za porušení vyměřuje zákon astronomickou pokutu až dva miliony korun, takže by to byl opravdu obrovský risk, to se nikomu nevyplatí. Osobně mi jde hlavně o princip. Nemůžu dopustit, aby někdo, kdo poruší předpisy, pro nás nadále pracoval. Protože přesně víme, do které schránky který distributor letáky doručuje, není těžké provinilce identifikovat. Naštěstí jsou to jen výjimky

2401-tema-letaky-web5 denik-600

Zdroj: denik.cz, ze dne 24.1.2014