zelená linka 800 888 558

Poptávka po letákových akcích před Vánoci výrazně roste, říká Michaela Kohutová, marketingová specialistka České distribuční


Obchodníci finalizují své předvánoční nabídky a snaží se přilákat co nejvíce zákazníků. Jednou z intenzivně využívaných forem komunikace je i v tomto období neadresná distribuce reklamních letáků. Jaký má neadresná distribuce vliv na předvánoční trh nám prozradila Michaela Kohutová, marketingová specialistka České distribuční.

Vánoce jsou za dveřmi a s tím i rozšířená nabídka vánočního zboží. Zaznamenáváte v této souvislosti větší zájem o distribuci letáků?

Určitě. Nezapomínejme, že předvánoční období je pro obchodníky nejdůležitější část roku. Největší zájem o letákové kampaně mají především obchodní řetězce s elektronikou, hračkami, nábytkem a potravinami. Poslední roky rovněž narůstá zájem z drogistické oblasti, kde jsou hitem různé doplňky stravy a vánočních balíčků s kosmetikou. V předvánočních měsících (říjen, listopad) zaznamenáváme nárůst počtu distribuovaných letáků zhruba o 20 % procent oproti běžným měsícům.

Jak na letáky reagují spotřebitelé? Nejsou všemi těmi vánočními nabídkami přehlceni?

To si nemyslím. Právě díky letákům se mohou vyhnout vánočnímu shonu. Spotřebitelé totiž mohou doma v klidu prostudovat letáky, naplánovat podle nich nákup a jít na jistotu. Letáky s vánočním zbožím mají delší dobu využitelnosti. Jedná se v podstatě o katalogy, ve kterých si mohou zákazníci listovat a vybírat si vhodné zboží. Obchodník má tak možnost předložit spotřebiteli ucelenou nabídku vánočního sortimentu, zákazník zase najde vše potřebné na jednom místě. Podle letáků u nás nakupuje až 30 % spotřebitelů a v předvánočním období je jejich odezva ještě vyšší.

Prozraďte nám, jak mohou jednotliví obchodníci uspět v obrovské konkurenci předvánoční komunikace?

Zde mají obchodníci několik možností, které je samozřejmě lepší zkombinovat. Určitě je důležité správně zacílit na požadovanou skupinu. K tomu dobře slouží nástroje geomarketingu. Například katalogy již zmiňovaných hraček tak distribuujeme v oblasti, kde je větší koncentrace rodin s dětmi. Možnosti „selektivní“ neadresné distribuce letáků, přímo do konkrétních oblastí, ke konkrétní cílové skupině, jsou praktiky neomezené. Určitě také svoji roli hraje, jaký formát letáku klient zvolí. Například závěsný či zajímavě tvarovaný leták upoutá pozornost mnohem více.